CPK szansą na rozwój kolejowych połączeń regionalnych. Dobiegł końca pierwszy etap uzgodnień

Między 19, a 22 listopada br. w czterech województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, lubuskim i opolskim odbyły się konsultacje Programu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych - poinformowała spółka CPK. W ten sposób dobiegł końca pierwszy etap trwających od lipca uzgodnień przebiegu planowanych linii do Portu Lotniczego Solidarność.

Celem spotkań było uzgodnienie, czy przygotowane wstępne warianty trasowania uwzględniają wszystkie uwarunkowania regionalne, i czy nowe linie kolejowe do Centralnego Portu Komunikacyjnego nie kolidują z budowami planowanymi lokalnie. 

W spotkaniach w Szczecinie, Opolu, Gdańsku i Łagowie (w połowie drogi między Zieloną Górą i Gorzowem) wzięli udział także przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest odpowiedzialna za modernizację odcinków tras prowadzących do Portu Lotniczego Solidarność.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild podkreśla, że integracja z transportem kolejowym to jeden z kluczowych warunków prawidłowego funkcjonowania nowego lotniska. Założenia są takie, że w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych ok. 1600 km nowych linii. 
 

– Przed nami etap analizowania uwag i propozycji zgłoszonych podczas RKS-ów w 16. województwach. Już dziś mogę jednak powiedzieć, że regionalne konsultacje są dla nas bardzo przydatne. Spotkania z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych dały nam bardzo cenną wiedzę na temat potrzeb transportowych w regionach

mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

Dzięki inwestycjom w ramach Programu Kolejowego CPK 78 proc. mieszkańców woj. zachodniopomorskiego będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu.

Zaprezentowana podczas spotkania w Szczecinie wersja zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie blisko dwukrotne skrócenie czasu przejazdu z Warszawy: do Szczecina przez Poznań (obecnie najkrótszy czas to 6 godz. 20 min.). Podróż z Koszalina do Warszawy zajmie 4 godz. 15 min. (zamiast obecnych 5 godz. 10 min.), a do CPK 4 godz. Z Kołobrzegu do Warszawy dojedziemy w 4 godz. 30 min. (zamiast 5 godz. 45 min.), a do CPK – w 4 godz. 15 min.

W woj. lubuskim planowana jest budowa przez CPK 15 km nowych oraz modernizacja przez PKP PLK 250 km istniejących linii kolejowych. Po zakończeniu tych inwestycji 71 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych. Zakładany czas przejazdu to 3 godz. 25 min. z Warszawy oraz 3 godz. 10 min. z CPK: zarówno do Zielonej Góry, jak i do Gorzowa. 

W celu zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu przewidziano również kursowanie pociągów do Zielonej Góry i Gorzowa przez Poznań i Zbąszyń. W obu przypadkach czas jazdy z Warszawy wyniesie 3 godz. 35 min., a z CPK 3 godz. 20 min. Obecnie najkrótszy czas przejazdu z Warszawy do Zielonej Góry to 5 godz., a do Gorzowa – 5 godz. 40 min. 
Najważniejszą inwestycją Programu Kolejowego CPK z punktu widzenia mieszkańców woj. pomorskiego będzie budowa linii dużej prędkości pomiędzy Warszawą, CPK a Warlubiem koło Grudziądza (tzw. CMK Północ), połączona z modernizacją - do prędkości 200 km/godz. - istniejących odcinków linii od Warlubia przez Trójmiasto do Słupska. 

Łącznie na terenie województwa modernizacją objęte będzie 378 km linii kolejowych. Powyższe inwestycje umożliwią osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Gdańska do 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.), a do CPK 1 godz. 45 min. Z Gdyni do stolicy dojedziemy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.), a do CPK w 2 godz. 10 min. Dzięki inwestycjom w ramach Programu Kolejowego CPK w woj. pomorskim 80 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych.

Połączenie woj. opolskiego z Warszawą i CPK zapewni tzw. szprycha nr 8, składająca się z modernizowanych odcinków pięciu linii kolejowych. Inwestycja pozwoli na zwiększenie dostępności komunikacyjnej nie tylko Opola, ale również Nysy, Ozimka, Otmuchowa i Paczkowa. Jak wynika z założeń inwestycyjnych, przy prędkości 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Opola: do Warszawy – 2 godz. 35 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.), do CPK– 2 godz. 20 min., a do Kłodzka – 1 godz. 10 min. (zamiast obecnych 2 godz. 35 min.). 

– Z perspektywy władz regionalnych kluczowe są dwa elementy: skrócenie czasu przejazdu między miastami włączonymi dziś w sieć kolejową oraz włączenie do sieci nowych miast dotychczas nieobsługiwanych przez kolej 

podkreślił Rafał Garpiel, pełnomocnik ds. relacji z otoczeniem CPK.

Regionalne Konsultacje Strategiczne rozpoczęły się w lipcu spotkaniem przedstawicieli CPK z reprezentantami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych w Poznaniu. Następne spotkania odbyły się w Warszawie, Łodzi i Wrocławiu. W sierpniu spółka odbyła konsultacje w Toruniu, a we wrześniu w kolejnych pięciu województwach: świętokrzyskim, śląskim, małopolskim, podkarpackim i lubelskim. W październiku RKS-y odbyły się w Białymstoku i Olsztynie. Pierwszy etap trwających od lipca konsultacji zakończyły rozmowy w województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, lubuskim i opolskim.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
 

Skomentuj artykuł: