Historyczny moment. Na odbudowaną linię do lotniska Katowice wróciły pociągi!

Pierwsze regularne pociągi pasażerskie dojechały w niedzielę rano do stacji Pyrzowice Lotnisko, położonej przy porcie lotniczym Katowice. To efekt odbudowy linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie przez PKP Polskie Linie Kolejowe i uruchomienia tam kursów przez Koleje Śląskie.

Od nowego kolejowego rozkładu jazdy, czyli od niedzieli, odbudowaną linią kolejową nr 182 jeździ codziennie 10 par pociągów Kolei Śląskich. Wykonują one kursy na nowej linii S9 tego samorządowego przewoźnika, w relacji Częstochowa - Zawiercie - Tarnowskie Góry.

Rzecznik samorządowych Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk mówił w niedzielę rano na stacji Pyrzowice Lotnisko, po przyjeździe tam kursu z Częstochowy przed godz. 9, że dla woj. śląskiego rozwój transportu kolejowego jest priorytetem, a połączenie m.in. do lotniska jest dopełnieniem sieci przewozowej.

W pociągu, który odjechał w niedzielę z Częstochowy o godz. 7.34, na stacji Pyrzowice Lotnisko było kilkadziesiąt osób: część z nich wysiadła, kilka osób wsiadło. KŚ podają czasy przejazdów z Częstochowy do lotniska poniżej 60 minut, a z Tarnowskich Gór 17 minut. Na odcinku Zawiercie – Częstochowa pociągi linii S9 jeżdżą jako przyspieszone z postojami w Myszkowie, Poraju oraz Częstochowie Rakowie.

Godziny odjazdów z Tarnowskich Gór to: 0.11, 2.09, 5.26, 7.40, 9.13, 12.00, 15.24, 17.25, 19.06 i 21.28, a z Częstochowy: 0.15, 3.01, 5.05, 7.34, 10.30, 13.22, 15.17, 17.26, 18.59 i 21.20. Odjazdy z Pyrzowic w stronę Tarnowskich Gór to godz.: 1.15, 4.00, 6.05, 8.31, 11.27, 14.20, 16.15, 18.30, 19.58 i 22.19, a z Pyrzowic w stronę Częstochowy: 0.28, 2.28, 5.44, 7.58, 9.31, 12.19, 15.42, 17.43, 19.24 i 21.47.

Pod kątem uruchomienia linii S9 Koleje Śląskie wprowadziły nową „taryfę lotniskową”. Cena biletu normalnego na trasie Tarnowskie Góry - Pyrzowice Lotnisko (18 km) wyniesie zgodnie z tą ofertą 8,50 zł, na trasie Zawiercie - Pyrzowice Lotnisko (27 km) 10,40 zł, a na trasie Częstochowa - Pyrzowice Lotnisko (71 km) 19,80 zł.

Cena biletu normalnego według taryfy standardowej z Katowic do Pyrzowic Lotniska przy zakupie przez internet (z przesiadką w Zawierciu - 72 km) to 19,95 zł.

Umowę na wykonywanie połączeń na tej linii – do 2030 r. - przedstawiciele urzędu marszałkowskiego i Kolei Śląskich podpisali 24 listopada br. Przejazdy zapoznawcze linią przez lotnisko odbywały się w dniach 4-8 grudnia.

Pociągi do lotniska, ze względu na prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe remont linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie oraz przygotowywaną przez tę spółkę przebudowę katowickiego węzła kolejowego, na razie będą jeździły tylko trasą Częstochowa – Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry.

Władze woj. śląskiego zapewniają, że w przyszłości na linię nr 182 wyjedzie więcej pociągów - gdy PKP PLK przebudują węzeł katowicki i regionalny przewoźnik dostanie możliwość wjazdu większej liczby pociągów na stację Katowice.

Władze samorządowe woj. śląskiego oraz opolskiego wspólnie zaapelowały do prezesa PKP PLK o rewitalizację linii kolejowej nr 144 na trasie Zawadzkie - Tworóg. Umożliwiłaby ona wydłużenie kursowania pociągów relacji Opole - Zawadzkie do Tarnowskich Gór, a tam możliwe byłoby skorelowanie rozkładów z pociągami w stronę lotniska.

Rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk zaznaczył w niedzielę, że dotąd było to jedyne duże polskie lotnisko bez połączenia kolejowego. Przypomniał, że w tym roku obsłuży ono – według najnowszych szacunków – 5,6 mln pasażerów. Za pięć lat, w 2028 r., spodziewanych jest już 7,5 mln pasażerów.

Choć tylko część z tych osób dojedzie na lotnisko pociągiem, kolej jest kluczowa dla rozwoju lotniska także jako środek transportu paliw i towarów oraz pracowników: już teraz jest to jeden z największych pracodawców w regionie, zatrudniający 5 tys. osób. Wraz ze wzrostem liczby pasażerów za pięć lat może tam pracować ok. 8 tys. osób.

Władze lotniska zapowiadają też na najbliższe lata rozwój infrastruktury lotniskowej. Choć obecnie odległość ze stacji Pyrzowice Lotnisko do lotniskowych terminali wynosi 450 metrów, za cztery lata stację z planowanym terminalem ma połączyć wygodny tunel, skomunikowany z również planowanym autobusowym węzłem przesiadkowym.

Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana była w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.

Ostatecznie PKP PLK skoncentrowały się na rewitalizacji ok. 49 km dotychczasowych, w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia i łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego. Oprócz odbudowy przeprowadzono elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu na prędkość projektową do 140 km/h.

Zmodernizowano lub zbudowano osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim. Prace zakończono w ostatnich tygodniach.(

Źródło

Skomentuj artykuł: