Nie będzie podwyżek opłat dla przewoźników pasażerskich korzystających z infrastruktury kolejowej. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, Urząd Transportu Kolejowego umorzył postępowanie ws. nowego cennika.
Według propozycji PKP PLK średnia stawka dla przewoźników towarowych miała wzrosnąć o 2,3 proc.
W komunikacie dodano, że zarządca infrastruktury wycofał swój wniosek. Nowy cennik miał obowiązywać od rozkładu jazdy pociągów 2021/2022.
"PKP PLK na kilka dni przed wydaniem przez Prezesa UTK decyzji w sprawie projektu cennika na rozkład jazdy pociągów 2021/2022, poinformowały o stosowaniu od 12 grudnia 2021 r. opłaty podstawowej i manewrowej na poziomie opłat obowiązujących w rozkładzie 2020/2021. PKP PLK wycofały również wniosek z 18 grudnia 2020 r. o zatwierdzenie projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na rozkład jazdy pociągów 2021/2022"
Na sieci zarządcy kolejowej infrastruktury od 2018 r. obowiązują stawki zatwierdzone decyzją prezesa UTK z sierpnia 2018 roku.
UTK przypomina, że zarządcy infrastruktury są zobowiązani przedstawić do zatwierdzenia prezesowi UTK projekty nowych cenników. Prezes UTK weryfikuje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury.
Projekt cennika zarządcy jest weryfikowany w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników. Prezes UTK może zatwierdzić projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej lub odmówić jego zatwierdzenia.
Zarządca infrastruktury może również, informując Prezesa UTK, podjąć decyzję o stosowaniu na kolejny rozkład jazdy pociągów odpowiadającej mu części cennika obowiązującego w poprzednim rozkładzie jazdy pociągów i zaktualizować regulamin sieci w zakresie cennika.