Utrzymanie oraz poprawa dostępności komunikacyjnej regionów w zakresie połączeń kolejowych
- W ub. roku z usług PKP Intercity skorzystało 59 mln pasażerów, a przez 11 miesięcy tego roku aż 60 mln. Rząd dostrzega ten trend i dlatego tworzy takie warunki, by ta gałąź transportu nadal dynamicznie się rozwijała, przyciągając kolejnych pasażerów
Aneks do umowy ramowej przewiduje, że w latach 2024 - 2030 dofinansowanie do międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich dla PKP Intercity zwiększy się o 6,5 mld zł, z czego w 2024 r. będzie to kwota 603 mln zł.
Rząd przyjął nowelizację uchwały ws. finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury.
Zwiększenie dofinansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2024 - 2030 pozwoli na utrzymanie oraz poprawę dostępności komunikacyjnej regionów. Do 2030 r. PKP Intercity SA planuje zwiększyć roczne przewozy o blisko 30 mln pasażerów w porównaniu do 2022 r.
Docelowo cała flota przewoźnika będzie nowa lub zmodernizowana, co pozwoli na zwiększenie liczby uruchamianych dziennie pociągów w ramach umowy ramowej, ze średnio 326 dziennie do 545 pociągów w ciągu doby w 2030 r., co stanowić będzie wzrost o 67%. Docelowa praca eksploatacyjna pociągów obsługiwanych przez PKP Intercity w ramach służby publicznej zwiększy się o ponad 65% względem stanu obecnego. Pozwoli to na wzrost liczby połączeń do takich miast jak Suwałki, Gorzów Wlkp. czy Zamość czy uruchomienie pociągów dalekobieżnych do miast, które dziś nie posiadają takiej oferty, jak Kartuzy, Kościerzyna, Mielec, Łomża czy Ostrołęka. Działania te poprawią znacząco dostępność komunikacyjną 11 powiatów, które obecnie nie posiadają łatwego dostępu do komunikacji kolejowej. W ostatnich 8 latach liczba obsługiwanych pociągami dalekobieżnymi powiatów wzrosła o 61 do 267.