Aktywność globalnych graczy z sektora nowych technologii na Ukrainie w trakcie wojny, perspektywy rozwojowe ukraińskiego IT, a także potencjał współpracy cyfrowej zarówno na poziomie business to business, jak i government to government – o tym wszystkim dyskutowali uczestnicy branżowej sesji dyskusyjnej zorganizowanej w ramach konferencji „Europe Poland Ukraine. Rebuild Together ‘23”. Główne wnioski z rozmowy są następujące:
- Biznes cyfrowy natychmiast zareagował na rosyjską agresję na Ukrainę, starając się w miarę możliwości utrzymać lub wręcz rozwijać działalność w tym kraju, a także dostarczając bezpośrednią pomoc finansową i humanitarną;
- Sektor IT jest jedynym, którego na Ukrainie nie dosięgnęła w 2022 r. recesja, ale w br. obserwowane jest pewne spowolnienie w branży;
- Istnieje duży potencjał wymiany doświadczeń między polskim a ukraińskim sektorem publicznym w zakresie cyfryzowania usług dla obywateli i biznesu – okres pandemii COVID-19 przyspieszył cyfryzację w Polsce, zaś Ukraina jest jednym z liderów w zakresie cyfrowych usług upublicznych, udostępniając np. w ramach aplikacji Diia 14 cyfrowych dokumentów i 21 usług dostępnych online;
- Zarówno polski, jak i ukraiński sektor cyfrowy dysponuje szeregiem istotnych przewag (dostęp do świetnych specjalistów, chłonne rynki, niektóre preferencyjne rozwiązania prawne), ale jednocześnie łatwe do zidentyfikowania pozostają kluczowe luki rozwojowe związane m.in. z wciąż za małą liczbą rąk do pracy w sektorze, czy barierami regulacyjnymi.
Katarzyna Chojecka (dyr. ds. rządowych w Europie Środkowo-Wschodniej, Cisco Systems) zwróciła uwagę na skalę zaangażowania jej firmy w pomoc Ukrainie, podkreślając że wsparcie tego kraju jest dla Cisco kwestią priorytetową, a firma w dalszym ciągu utrzymuje działające biuro w Kijowie. Chojecka zaznaczała jednocześnie, że widzi przyszłość Ukrainy w jasnych barwach i jest optymistką jeśli chodzi o dalszy rozwój gospodarczy tego kraju. Małgorzata Stanowska (dyr. ds. polityki publicznej na Europę Środkową i Wschodnią, Uber) podkreślała skalę zaangażowania jej firmy w pomoc Ukrainie w trudnym czasie wojennym. Wskazywała, że Uber wręcz poszerzył działalność na Ukrainie, podwajając liczbę miast, w których dostępne stały się usługi firmy. Stanowska zaznaczyła ponadto zaangażowanie humanitarne i non profit Ubera – od lutego 2022 roku firma wykonała ponad 150 tysięcy darmowych przejazdów dla uchodźców.
Natalija Siromacha (VP ds. inżynierii, kierownik HICC Delivery Unit, GlobalLogic) podkreślała, że obecność firmy na 20 rynkach sprawia, że na samej Ukrainie pozostaje ona bardziej odporna. Poruszyła również wątek rozwinięty w dalszej części dyskusji przez wszystkich prelegentów, dotyczący współpracy między polskim a ukraińskim sektorem IT i nowych technologii, w szczególności poprzez różnego rodzaju programy edukacyjne i poprawę jakości kształcenia.
Z Siromachą zgodził się Swiatosław Kawecki (przewodniczący Rady Nadzorczej, Lviv IT Cluster), który podkreślił, że Polska i Ukraina mają przed sobą wspólną drogę współpracy i wzajemnego uzupełniania swoich potencjałów, podkreślając też gigantyczną rolę ulokowanych w obu krajach centrów edukacyjnych kształcących specjalistów. Zwrócił ponadto uwagę na fakt, jak istotna dla ukraińskiego sektora IT byłą pomoc w relokacji pracowników ze wschodniej Ukrainy na zachód kraju. Olha Szapował (dyr. zarządzający, Kharkiv IT Cluster) zaznaczyła, że przez długi czas branża IT na Ukrainie sukcesywnie wzrastała, a głównym wyzwaniem było znalezienie talentów i ludzi do pracy, szczególnie w okresie covidowym. W 2022 r. sektor cyfrowy był jedynym na Ukrainie, który nie tylko nie stracił na wartości, lecz wręcz się rozwinął.
Marianna Sidoroff (dyr. Departamentu Gospodarki Cyfrowej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii) wskazała, że istnieje wiele platform wzajemnej wymiany informacji i doświadczeń między polskim i ukraińskim rządem. Podkreśliła znaczenie cyfryzacji usług publicznych. W zakresie współpracy polskiego i ukraińskiego sektora IT stwierdziła, że przy pełnej świadomości potencjalnych luk i barier rozwojowych, priorytetem powinno być pełne wykorzystanie pojawiających się szans.
Prelegenci byli zgodni co do tego, że sektor nowych technologii odgrywa w obu państwach bardzo istotną rolę gospodarczo i może stać się istotnym motorem napędowym dla odbudowy Ukrainy. Jeśli chodzi o koegzystencję branży polskiej i ukraińskiej – docelowym modelem powinna być prawdopodobnie życzliwa konkurencja przy jednoczesnym możliwie najpełniejszym wykorzystaniu synergii wynikających z potencjału obu rynków.