Zakończono remont torów do strefy wokół elektrowni jądrowej w Czarnobylu na Ukrainie. Droga kolejowa będzie wykorzystywana do przewozu zużytego paliwa jądrowego z elektrowni atomowych na Ukrainie, które dotychczas w większości trafiało do Rosji.
Droga kolejowa w strefie wykluczenia jest gotowa do przewozu zużytego paliwa jądrowego, a zrekonstruowanym odcinkiem przejechał pierwszy testowy pociąg
Zrekonstruowano odcinek między stacjami Wilcza i Janiw, który łączy strefę wykluczenia wokół elektrowni w Czarnobylu z główną siecią kolejową - czytamy na stronie państwowych kolei.
Torami do Centralnego Składowiska Zużytego Paliwa Jądrowego w strefie wykluczenia będzie przewożone zużyte paliwo jądrowe z trzech elektrowni atomowych: rówieńskiej, chmielnickiej i południowo-ukraińskiej. Eksploatacja obiektu, w którym paliwo będzie przechowywane przez następnych sto lat, ma rozpocząć się wkrótce
Biuro prasowe ministerstwa energetyki poinformowało, że uruchomienie drogi kolejowej pozwoli państwu na oszczędzenie 200 mln dolarów rocznie, które wydawano na transport do Rosji zużytego paliwa jądrowego. Ale - jak podkreślono - w projekcie nie chodzi tylko o finanse, lecz o "prawdziwą niezależność, geopolitykę".