Według ostatniego badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”, wielu z nas wykazuje się hojnością w przypadku tradycyjnych „kopert” lub prezentów dla młodej pary. Ile obecnie bylibyśmy w stanie wydać na ten cel? Które z weselnych kosztów wydają się nam najbardziej obciążające? Zapraszamy do zapoznania się z wynikami poniżej.
Lipiec i czerwiec to środek sezonu weselnego. Przyjemność udziału w takich uroczystościach wiąże się jednak z pewnymi kosztami po stronie gości, z których często najwyższe są te związane z wartością „koperty” lub prezentu dla świeżo upieczonych małżonków.
Ile przeznaczylibyśmy obecnie na ten cel? Jak pokazują wyniki naszego badania, już 16 proc. z nas podarowałoby parze młodej „kopertę” lub prezent o wartości przekraczającej 1 000 zł. W tej grupie badanych znalazło się najwięcej mężczyzn, mieszkańców wsi oraz zarabiających od 7 000 zł netto w górę. Patrząc na wiek, najczęściej odpowiadali tak respondenci w wieku 18-29 lat i ci powyżej 60 roku życia.
Od 701 do 1 000 zł w kopercie
Ponadto co szósty Polak (18 proc.) przeznaczyłby na „kopertę” lub prezent dla świeżo upieczonych małżonków od 701 do 1 000 zł. W tym gronie również przeważali panowie, a poza nimi także 40-49 latkowie i najlepiej zarabiający z dochodami od 7 000 zł wzwyż. Jednak trzeba zauważyć, że często odpowiadały tak również osoby z niższymi zarobkami od 2 000 do 2 999 zł na rękę.
Dodatkowo 24 proc. ankietowanych wskazało kwotę w wysokości od 301 do 500 zł. Najczęściej odpowiadali tak mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. osób, zarabiający od 3 000 do 3 999 zł netto oraz najmłodsi badani w wieku 18-29 lat.
Portfele uszczupla nie tylko sala weselna
W badaniu zapytaliśmy ankietowanych również o to, które wydatki związane z organizacją wesela wydają im najbardziej obciążające finansowo. Pierwsze miejsce zajęły koszty związane z wynajęciem sali i cateringiem (83 proc.), drugie wydatki na alkohol i napoje (36 proc.), a trzecie zakup sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego (26 proc.).
W dalszej kolejności ankietowani wskazywali cenę zespołu lub DJ’a i wodzireja (34 proc.) oraz fotografa i kamerzysty (19 proc.). Co ósmy Polak wybrał dekorację sali i kościoła (13 proc.), a co dziewiąty wynajem samochodu dla pary młodej (11 proc.).