Przez Polskę przewozi się obecnie ok. 40 proc. ukraińskich produktów rolnych eksportowanych w ramach tzw. Korytarzy Solidarności - podał resort infrastruktury. Szef MI zaznaczył, że przewozy żywności i innych ładunków z Ukrainy do UE znacznie się zwiększyły.
- Przewozy żywności i innych ładunków z Ukrainy do UE znacznie się zwiększyły. W ramach tzw. Korytarzy Solidarności przez terytorium Polski jest obecnie miesięcznie transportowanych około 452 tys. ton zbóż, czyli o ponad 50 proc. więcej niż w połowie roku - wskazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie resortu. Dodał, że w porównaniu do października zeszłego roku wzrost przewozów zbóż w analogicznym okresie 2022 r. jest ponad 16-krotny.
Resort infrastruktury zaznaczył, że przez Polskę przewozi się obecnie ok. 40 proc. ukraińskich produktów rolnych eksportowanych w ramach Korytarzy Solidarności.
- Nieustannie pracujemy nad usprawnieniami, które wpływają na zwiększanie ilości ukraińskich towarów, w szczególności produktów rolno-spożywczych, eksportowanych przez nasze terytorium – stwierdził Adamczyk.
Logistyka eksportu zbóż z Ukrainy, kwestie związanej z tym infrastruktury oraz priorytety współpracy Polski z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju były głównymi tematami wtorkowego spotkania ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z wiceprezesem EBOR Markiem Bowmanem.
Szef MI zwrócił uwagę na działania Polski, których celem jest poprawa funkcjonowania ruchu granicznego między Polską a Ukrainą. Jednym z takich działań było "wprowadzenie 24-godzinnej odprawy na granicach przy pełnym zaangażowaniu służb takich jak Straż Graniczna, Główny Inspektorat Sanitarny, Główny Inspektorat Weterynarii, Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Krajowa Administracja Skarbowa" - przypomniano w komunikacie resortu.
Minister Adamczyk podkreślił, jak ważnym z punktu widzenia Polski projektem jest budowa międzynarodowego korytarza Via Carpatia, "zaś dla strony ukraińskiej szlak ten może mieć duże znaczenie gospodarcze".
Jak podał resort, przedstawiciele EBOR i strona polska "podkreślili potrzebę eliminacji wąskich gardeł i wsparcia rozbudowy infrastruktury umożliwiającej swobodny przepływ ukraińskich towarów przez terytorium Polski".