Rosyjski gigant antywirusowy Kaspersky Labs poinformował, że opuszcza Stany Zjednoczone po decyzji administracji prezydenta Bidena o wprowadzeniu ograniczeń w sprzedaży i dystrybucji oprogramowania firmy na terenie kraju.
Kaspersky stwierdził w specjalnym oświadczeniu, że podjął „smutną i trudną decyzję” o odejściu, „ponieważ możliwości biznesowe w kraju nie są już opłacalne”.
Nastąpiło to po tym, jak sekretarz handlu Gina Raimondo oświadczyła w zeszłym miesiącu, że wpływ Moskwy na firmę stanowi poważne ryzyko dla amerykańskiej infrastruktury i usług.
Kaspersky, który działał w USA przez dwie dekady, zaprzeczył zarzutom.
„Począwszy od 20 lipca 2024 r., Kaspersky będzie stopniowo likwidował swoje operacje w USA i eliminował infrastrukturę usługową w USA” – podała firma w oświadczeniu.
Amerykańska strona internetowa firmy już przestała sprzedawać swoje narzędzia antywirusowe i cyberbezpieczeństwa, z komunikatem „zakup jest niedostępny dla klientów z USA”. Informacja ta pojawiła się po tym, jak sprzedaż i dystrybucja produktów firmy Kaspersky została zakazana w Stanach Zjednoczonych.
Raimondo powiedziała, że Stany Zjednoczone zostały zmuszone do podjęcia działań ze względu na „zdolność i zamiar Rosji do gromadzenia i wykorzystywania danych osobowych Amerykanów”.
„Kaspersky generalnie nie będzie już mógł, między innymi, sprzedawać swojego oprogramowania w Stanach Zjednoczonych ani dostarczać aktualizacji do oprogramowania już używanego”
– poinformował Departament Handlu.
Orzeczenie wykorzystało szerokie uprawnienia stworzone jeszcze przez administrację prezydenta Trumpa, aby zakazać lub ograniczyć transakcje między firmami amerykańskimi a firmami technologicznymi z krajów „zagranicznych przeciwników”, takich jak Rosja i Chiny.
Od 29 września skutecznie zabroniono pobierania aktualizacji oprogramowania, odsprzedaży i licencjonowania produktów, podczas gdy nowa działalność miała zostać ograniczona w ciągu 30 dni od ogłoszenia. Sprzedawcy, którzy naruszą ograniczenia, będą musieli liczyć się z grzywnami ze strony Departamentu Handlu.
Według Departamentu Handlu, międzynarodowa firma z siedzibą w Moskwie ma biura w 31 krajach na całym świecie, obsługując ponad 400 milionów użytkowników i 270 000 klientów korporacyjnych w ponad 200 krajach.
Jeszcze przed wejściem w życie ograniczeń Kaspersky oznajmił, że zamierza wykorzystać „wszystkie prawnie dostępne opcje” w walce z zakazem i zaprzeczył, że angażuje się w jakąkolwiek działalność, która zagraża bezpieczeństwu USA.