Nieprzyjazne Elonowi Muskowi media oraz instytucje finansowe podkopują obecną pozycję X na rynku mediów społecznościowych. Ich zarzuty można sprowadzić do tego, że Musk sporo przepłacił za tę platformę i że reklamodawcy wciąż wycofują z niej swoje reklamy.
Lewicowo-liberalne media lubują się w umniejszaniu pozycji platformy X na rynku. Właśnie poinformowano, że jak szacuje gigant inwestycyjny Fidelity, X Elona Muska jest wart prawie 80% mniej niż w momencie zakupu. To oznacza, że kwota transakcji nabycia Twittera (w październiku 2022 roku) – 44 mld USD, zmalała do około 9 mld USD.
Fidelity ujawniło że poczyniło te szacunki na podstawie wartości własnych udziałów w X. Pod koniec sierpnia akcje te były warte zaledwie 4,2 miliona dolarów. Te nowe szacunki oznaczają spadek wartości o 24% w stosunku do tego, co Fidelity oszacowało na koniec lipca. Stanowi to oszałamiający spadek o 79% w porównaniu z 19,66 milionami dolarów, które Fidelity oszacowało wartość akcji w październiku 2022 roku, kiedy Musk przejął Twittera.
Według tej wyceny, rzutowanej na wartość całej firmy Elona Muska, X warta jest obecnie jedynie około 9,4 miliarda dolarów.
Zdaniem lewicowo-liberalnych kręgów pod rządami Muska niektórzy reklamodawcy wyrazili obawy dotyczące ekstremalnych treści na platformie, z którymi nie chcą, aby ich marki były powiązane.
Jednak zdaniem części ekspertów X jest nadal głównym graczem w mediach społecznościowych pod własnością Muska. Firma podała, że w drugim kwartale miała 570 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, co stanowi wzrost o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Gene Munster, partner zarządzający w Deepwater Asset Management, powiedział, że nie wierzy, aby wartość X spadła tak bardzo, jak sugerują szacunki Fidelity. Munster stwierdził, że w dłuższej perspektywie X i dane, do których firma ma dostęp, będą warte więcej niż 44 miliardy dolarów, które Musk zapłacił za Twittera.
„Jeśli chcesz wiedzieć w czasie rzeczywistym, co ludzie myślą, Twitter jest tego najlepszym źródłem. I to jest cenne” – podkreślił Munster.
Jest to szczególnie cenne, ponieważ dane X pomogły wyszkolić Grok, chatbota sztucznej inteligencji opracowanego przez xAI, coraz cenniejszy startup Muska zajmujący się sztuczną inteligencją.
X stał się wyjątkowym punktem widzenia dla Groka, który według Munstera ma potencjał, aby stać się największym źródłem bogactwa Muska.
„Kiedy Musk kupił Twittera, inwestorzy nie zdawali sobie sprawy, że będziemy rozwijać sztuczną inteligencję tak szybko, jak to robimy”
– powiedział Munster. „Musk kupując Twittera to przypadek, w którym lepiej mieć szczęście niż spryt”.