Brak dostępu do kapitału powstrzymuje polskie firmy przed inwestycjami w nowe technologie

63% firm w Polsce wskazuje dostępność finansowania jako główną barierę dla inwestycji w nowe technologie. Jest to, obok Rumunii, najwyższy odsetek spośród wszystkich krajów UE - wynika z raportu VeloBanku „Ile warta jest cyfrowa gospodarka Polski?”. Rozwój technologiczny polskich firm hamują także niepewność co do przyszłości, wysokie koszty energii i brak wykwalifikowanej kadry. Niepokojący jest też niski stopień wykorzystania zaawansowanych technologii. Wyjątkiem są drony, gdzie polskie firmy wyprzedzają unijną konkurencję Odnotowaliśmy istotny wzrost w wykorzystaniu technologii chmurowych, jednak nadal nie stawiamy na AI. 

Choć kapitał nie jest pierwszym problemem z którym borykają się firmy w Polsce inwestując w nowe technologie, to na tle Europy bariera ta występuje znacznie częściej niż w reszcie Unii.

– Banki odgrywają kluczową rolę w promowaniu innowacji. To niepokojące, że przedsiębiorcy tak często przekonani są o braku możliwości finansowania technologii. Odsetek firm z problemami z dostępem do kapitału powinien u nas być taki, jak u Skandynawów lub Czechów. Automatyzacja i łatwość realizacji procesów, pozwala na redukcję kosztów operacyjnych i poprawę rentowności. Kolejnym krokiem jest ekspansja zagraniczna, gdy firma ma wystarczająco dobrze zoptymalizowane procesy. Każdy rozsądny projekt znajdzie finansowanie, zwłaszcza, że dla nas cyfryzacja jest najważniejszym obszarem rozwoju polskiej gospodarki

 – mówi Adam Marciniak, prezes VeloBanku.

Ze wspomnianego raportu wynika, że wykorzystanie zaawansowanych technologii cyfrowych w polskich przedsiębiorstwach pozostaje w tyle za średnią unijną.

Najczęściej wykorzystywane technologie w Polsce to platformy cyfrowe (44%) oraz automatyzacja za pomocą robotyki (43%). Unijną konkurencję polscy przedsiębiorcy wyprzedzają w jednym obszarze – są to drony, z których korzysta 30% firm, podczas gdy średnia unijna wynosi 24%. Największą szansę wdrożenia co najmniej jednej zaawansowanej technologii cyfrowej ma sektor infrastruktury (67%) oraz produkcji (65%).

– Pomimo pewnych sukcesów, jak często wykorzystanie dronów m.in. w sektorze usługowym i przemyśle, polskie przedsiębiorstwa nadal pozostają w tyle w adaptacji zaawansowanych technologii. Szczególnie niepokojące są niskie wskaźniki w sektorach, które są kluczowe dla gospodarki, czyli budowlanym (43%) i usługowym (48%), gdzie mniej niż połowa stosuje jakiekolwiek technologie cyfrowe. Wprawdzie duże firmy częściej niż MŚP wdrożyły takie technologie (70% wobec 49%) i są nieco bardziej skłonne do korzystania z wielu aplikacji cyfrowych (39% wobec 24%), to wciąż mamy wiele do zrobienia – zauważył Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku, autor raportu i dodaje. – Aby polskie przedsiębiorstwa mogły w pełni wykorzystać potencjał technologii cyfrowych, konieczna jest edukacja managerów. Świat gna do przodu i nie inwestując w nowinki, niestety się cofamy – dodał Arak.

Skomentuj artykuł: