Aplikacja społecznościowa Meta Threads została oficjalnie uruchomiona w Unii Europejskiej, pięć miesięcy po jej wydaniu w innych częściach świata. Aplikację można teraz legalnie, bez konieczności korzystania z VPN-a, pobrać z oficjalnych sklepów z aplikacjami dla Androida (Google Play) oraz urządzeń Apple (App Store).
W USA ta nowa aplikacja została bardzo dobrze przyjęta. Według użytkowników jej obsługa jest dosyć prosta i zbliżona do X. Niestety z powodów proceduralnych użytkownicy z Europy musieli poczekać na oficjalnie wydanie aplikacji pięć miesięcy dłużej. Meta, musiała wpierw spełnić szereg restrykcyjnych wytycznych związanych z prywatnością, które zaostrzyła jeszcze planowana w Unii Europejskiej ustawa o rynkach cyfrowych.
Meta ma nadzieję, że decyzja UE zwiększy zainteresowanie platformą, która zyskała ponad 100 milionów użytkowników w pierwszym tygodniu, zanim te liczby nieco spadły. Rzecznik Meta oświadczył, że platforma przeszła „znaczące ulepszenia” od czasu jej uruchomienia w innych krajach w lipcu.
Brak kluczowych funkcji, takich jak strona internetowa i funkcja wyszukiwania, przyczynił się do początkowego spadku zainteresowania użytkowników.
„Od dziś ludzie w UE mogą utworzyć profil Threads, który jest połączony z ich kontem na Instagramie – co oznacza, że mają takie same wrażenia, jak wszyscy inni na całym świecie – lub mogą korzystać z Threads bez profilu” – oświadczyli przedstawiciele firmy.
Jednak od swego lipcowego debiutu Threads pozostaje mniej popularny niż X i ma znacznie mniej użytkowników niż TikTok lub inne usługi Meta Instagram i Facebook.
Meta nie ujawniła oficjalnie, dlaczego opóźniła uruchomienie Threads w UE, ale uważa się, że było to spowodowane surowymi przepisami bloku. W sierpniu wszedł w życie unijny akt o usługach cyfrowych – przepisy, które nakładają nowe obowiązki na duże firmy technologiczne.
Mają one na celu ochronę użytkowników dużych platform społecznościowych i obejmują przepisy dotyczące reklamy skierowanej do dzieci oraz wymóg, aby firmy były bardziej przejrzyste w zakresie swoich algorytmów wobec organów regulacyjnych.
Threads prosi o pozwolenie na dostęp do wielu danych na urządzeniu, w tym danych o lokalizacji, zakupów i historii przeglądania.
W październiku Meta ogłosiła, że usługi subskrypcyjne zostaną wprowadzone do większości krajów Europy, co usunie reklamy ze wszystkich jej platform i rozwiąże obawy UE.