Jaja klatkowe znikną ze sprzedaży? Choć tego chcą sieci, preferencje klientów są odmienne

Konsumenci deklarują, że przy zakupie jaj, ich cena ma dla nich największe znaczenie, dlatego jaja klatkowe cieszą się największym popytem - wynika z ankiety przeprowadzonej przez naukowców SGGW.

Klienci z trudem akceptują ceny jaj z tzw. chowów alternatywnych, choć i ten towar ma swoich zwolenników - takie są wyniki ankiety przeprowadzonej przez ekspertów z SGGW w Warszawie we współpracy z Krajową Izbą Producentów Drobiu i Pasz.

Naukowcy próbowali zbadać jak polscy konsumenci odbierają aktualną sytuację na rynku jaj oraz to, czy słyszeli o projekcie wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży.

Z badania opinii wynika, że cena jaj ma dla konsumentów istotne znaczenie, ponieważ aż 63 proc. zwraca na nią uwagę przy zakupie. Znaczna większość ankietowanych (60 proc.) uważa, że jaja klatkowe mają odpowiednią cenę. Dla 21 proc. konsumentów, cena jaj klatkowych jest za wysoka.

- Te wyniki powinny być potraktowane jako ważny sygnał dla właściwej oceny popytu w perspektywie najbliższych lat

– komentuje Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. Wiele sieci handlowych zadeklarowało, że do 2025 r. wycofa ze sprzedaży jaja klatkowe.

- Przedstawiciele dużych sieci handlowych coraz częściej wypowiadają się odnośnie wycofania z półek sklepowych jaj pochodzących z chowu klatkowego. Trend ten zauważyli również właściciele sklepów osiedlowych. Jednak ponad 61 proc. ankietowanych nie słyszała o projekcie całkowitego wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży

wyjaśniła koordynatorka projektu, prof. Monika Michalczuk z SGGW w Warszawie powołując się na wyniki badań.

Badania wykazały, że ponad połowa ankietowanych (51 proc.) opowiada się za wycofaniem ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego, nawet jeśli miałoby to wpłynąć na wzrost ich cen. Jednak pozostałe 49 proc. pytanych nadal chce zaopatrywać się w jaja z chowu klatkowego.

W przypadku jaj pochodzących z chowu alternatywnego tylko 43 proc. respondentów uważa cenę tego produktu za odpowiednią, a 55 proc. wskazuje, że jest „raczej wysoka” lub „wysoka”. Ankietowani deklarują, że do nabywania jaj alternatywnych motywuje ich przekonanie o wyższej jakości produktu (39 proc.), względy smakowe (34 proc.), a kwestie etyczne są ważnym aspektem tylko dla 24 proc. konsumentów.

- Powody, które stają za decyzjami konsumentów są zaskakujące. Nabywcy jaj alternatywnych kierują się bowiem błędnym przekonaniem o tym, że jaja alternatywne są w jakimś aspekcie lepsze od klatkowych

skomentowała prof. Michalczuk.

Dyrektor Izby zauważyła, że "niski procent konsumentów kierujący się przy zakupach jaj kwestiami dobrostanu pokazuje, że dla Polaków ważne są zupełnie inne rzeczy niż dla konsumentów na zachodzie Europy".

Źródło

Skomentuj artykuł: