Jak będzie wyglądał terminal CPK? Zaproszono pięć zagranicznych firm

Pięć zagranicznych firm i konsorcjów z międzynarodowym doświadczeniem zostało zaproszonych do złożenia ofert na budowę terminala pasżerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym CPK.

Rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk przekazał, że spółka zaprosiła do złożenia ofert pięć firm i konsorcjów, które brały udział w dialogu konkurencyjnym. W jego ramach odbyły się dotychczas cztery tury warsztatów, w których brali udział przedstawiciele pięciu firm i konsorcjów zainteresowanych współpracą z CPK.

- Są wśród nich dwa biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster+Partners i Zaha Hadid, amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox (KPF), pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie

przekazał Majszyk.

Przypomniał, że zamówienie na projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, obejmie usługi projektowania głównego terminala (w ramach kolejnych etapów również tzw. terminali satelitarnych), a także dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym w lokalizacji przestawionej w tym tygodniu w ramach prezentacji wariantu inwestorskiego.

- W tej chwili czekamy na ewentualne pytania do dokumentacji przetargowej. Zakładamy, że przed końcem lipca poznamy oferty wykonawców. Planujemy, że master architekt zostanie wybrany w tym roku, a etap projektowania potrwa około półtora roku - przekazał.

Majszyk podkreślił, że w postępowaniu CPK "biorą udział architekci z ogromną wiedzą techniczną i bogatym doświadczeniem zawodowym zdobytym przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Stambule, Dubaju, Singapurze (Changi), Heathrow w Londynie i JFK w Nowym Jorku".

- Bardzo cieszy nas zainteresowanie przetargiem ze strony renomowanych, międzynarodowych biur projektowych z doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych w różnych częściach świata

wyjaśnił.

Jak dodał, w przypadku każdego z potencjalnych wykonawców spotkania dotyczyły tych samych tematów, m.in. zakresu prac projektowych, które będą przedmiotem zamówienia, etapów inwestycji, planowanych warunków umowy, zasad współpracy.

Rzecznik spółki wskazał, że wybrany projektant będzie współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym - Portem Lotniczym Incheon z Seulu, a także np. z generalnym projektantem inżynierii lądowej (MCE). Do master architekta będą dołączali wykonawcy pozostałych prac projektowych, których spółka CPK planuje wybrać w kolejnych przetargach.

- W przypadku przetargu na master architekta nie bez znaczenia są okoliczności rynkowe wynikające z pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie, które wymuszają na nas wysoką elastyczność, np. konieczność adaptacji do prognoz ruchu lotniczego, które zamierzamy dalej stale i na bieżąco aktualizować - przekazał Majszyk.

W mijającym tygodniu spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski Portu Solidarność wraz z węzłem kolejowym, rozwiązaniami drogowymi, liniami elektroenergetycznymi, siecią wodociągową i infrastrukturą wspierającą. W środę ruszyły konsultacje materiałów do raportu środowiskowego, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową w III kw. tego roku.

- W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanego opracowywania master planu, w tym planu generalnego lotniska, zakończonych badań środowiskowych i terenowych, a w trakcie wykupu nieruchomości - wskazał Majszyk.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Źródło

Skomentuj artykuł: