Jak polscy przedsiębiorcy mogą współpracować z rynkiem chińskim?

Rynek chiński to jedno z największych i najszybciej rozwijających się gospodarek na świecie. Chiny są drugim co do wielkości gospodarczej mocarstwem światowym, zaraz po USA i przyciągają wiele zagranicznych inwestorów ze względu na swoją ogromną populację, rosnącą siłę nabywczą konsumentów oraz rozwijające się technologie.

Chiny mają bardzo rozwinięty sektor produkcji przemysłowej, w tym przemysł elektroniczny, samochodowy oraz odzieżowy. Wiele międzynarodowych firm przenosi swoją produkcję do Chin ze względu na niskie koszty pracy i rozwiniętą infrastrukturę.
Współpraca z firmami z Chin może być korzystna dla przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć swoją ofertę produktową i rozszerzyć swoją działalność. Jednak przed rozpoczęciem współpracy warto dokładnie przeanalizować koszty, ryzyka i możliwości związane z tym procesem, a także dokładnie przygotować się do negocjacji i kontroli jakości produktów.
Ważnym elementem współpracy z przedsiębiorcami z Chin jest logistyka zamówionych towarów. Poprzez kilka z pozoru prostych czynności można zweryfikować producenta i jego zamiary.
- Podstawową weryfikację można przeprowadzić samodzielnie - poprosić go o business licence, na którym powinien widnieć QR kod, po zeskanowaniu którego zostaniemy przeniesieni na rządową stronę z informacjami o danym przedsiębiorstwie. Bedą tam takie informacje jak data założenia, adres rejestrowy, ilość pracowników, kapitał itp. To jednak nie daje nam gwarancji rzetelności nadawcy - by mieć 100% pewność należy skorzystać z firmy przeprowadzającej audyty przedsiębiorstw i inspekcje produkcji. - mówi Emilia Rogalska dyr. ds. przewozów samochodowych i multimodalnych w firmie BGT Sp. z o. o. - Aby uniknąć nieporozumień i niespodziewanych kłopotów warto skorzystać z usług polskiej spedycji, która ma doświadczenie w realizacji tego typu transportów. Zaleca się by unikać współpracy z nadawcami na warunkach CIF (Incoterms 2020 - międzynarodowe warunki sprzedaży) - niesie to ryzyko konieczności poniesienia wysokich kosztów portowych w porcie wejścia. Najbezpieczniej jest umówić się z nadawcą na incoterms EXW/FCA/FOB i skorzystać z usług polskiej spedycji - wtedy importer może liczyć na transparentność kosztów - dodaje Rogalska. Warto dodać, że towary importowane z krajów trzecich do których zaliczają się Chiny muszą spełniać szereg norm europejskich by mogły zostać dopuszczone do obrotu. Dlatego ważna jest ich weryfikacja i sprawdzenie czy dany produkt je spełnia.
Ważnym elementem przy planowaniu dostawy jest także jej sposób. - Warto też poświęcić uwagę kwestii czasu realizacji importu i odpowiednio dobrać drogę transportu: morską, kolejową lub lotniczą. Należy przyjąć margines błędu w szacowaniu czasu dostawy, gdyż transport taki obarczony jest ryzykiem opóźnień - zarówno ze względu na force majeure (siła wyższa), jak i bardziej „przyziemne” powody - jak rewizja wyznaczona przez urząd celny - stwierdza Emilia Rogalska.

Źródło

Skomentuj artykuł: