Jesienne żniwa deweloperów

Ceny mieszkań nadal rosną, a mimo to Polacy wciąż kupują dużo nowych lokali. Na sześciu największych rynkach deweloperzy sprzedali w trzecim kwartale br. więcej mieszkań niż w analogicznym okresie przed rokiem.

- Od stycznia do września 2019 roku zakontraktowaliśmy 2305 mieszkań, co oznacza wzrost o ponad 28 proc. rok do roku. Ten wynik pozwala nam na podniesienie celu sprzedażowego na 2019 rok, z wcześniej zakładanych 2,8 tys. lokali do około 3 tys. mieszkań.

wylicza Zbigniew Juroszek, prezes Atal.

Jego zdaniem, bardzo dobre wyniki sprzedaży, to efekt elastyczności we wprowadzaniu nowych inwestycji, szybkości reakcji na zmiany popytu i skali działalności.

– Dużą skalę zawdzięczamy wypracowanej przed laty dywersyfikacji geograficznej – dodaje prezes. - Jesteśmy obecni w siedmiu największych aglomeracjach w kraju. To przekłada się na wysoką rentowność i to właśnie utrzymanie wysokiej marżowości projektów niezmiennie pozostaje naszym najważniejszym celem - zaznacza.

Równie dobrymi wynikami mogą pochwalić się inne firmy.

- Jeśli popyt na mieszkania utrzyma się na obecnym poziomie, to deweloperzy powinni dążyć do powiększenia oferty. Już dziś widać, że coraz częściej Polacy - w obliczu ograniczonego wyboru w biurach sprzedaży deweloperów - zmuszeni są wybierać oferty z „drugiej ręki”

uważa Bartosz Turek, główny analityk HRE Investments.

W wielu miastach widać bowiem, że więcej mieszkań jest sprzedawanych niż wprowadzanych do oferty. To dlatego chcąc kupić nowe „M” Polacy często spotykają się w biurach sprzedaży z tym, że najatrakcyjniejsze mieszkania w budowanych dopiero blokach, dawno znalazły już nabywców. Stąd od kilku miesięcy firmy budujące mieszkania, dążąc do powiększenia oferty, uzyskują coraz więcej pozwoleń na budowę.

- To dzięki poprawie w tym obszarze z nawiązką odrobione zostały już złe dane z początku roku. W efekcie po 9 miesiącach deweloperzy uzyskali pozwolenia na budowę ponad 123 tysięcy mieszkań – o 4,8% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem

– dodaje Turek.

- Przy czym należy podkreślić prawdziwy wrześniowy boom. W samym tylko dziewiątym miesiącu deweloperzy dostali bowiem pozwolenia na ponad 16,5 mieszkań. To bez mała o połowę więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Ta zmiana może sugerować poprawę na rynku gruntów pod zabudowę. – podkreśla.

Jego zdaniem, dobre dane napływają też z obszaru rozpoczynanych budów. We wrześniu deweloperzy rozpoczęli budowę prawie 12,6 tys. mieszkań – o 11,8% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.  - Dobrze wyglądają też dane zsumowane za trzy kwartały. Deweloperzy rozpoczęli w tym czasie budowę ponad 102 tysięcy mieszkań, czyli odrobinę więcej (1,9%) niż w analogicznym okresie dobrego dla deweloperów roku 2018 – dodaje Turek. - Obraz dopełniają pozytywne informacje urzędowe na temat zakończonych inwestycji. Mieszkań oddanych do użytkowania przez deweloperów było we wrześniu 11,3 tys. Od stycznia do września jest to już 90,8 tys. nieruchomości, czyli o 16,8% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Im więcej mieszkań oddawanych jest do użytkowania tym wyższe kwoty deweloperzy mogą w księgach rachunkowych zaliczyć do przychodów, co powinno przekładać się na lepsze wyniki finansowe tych firm.

Potwierdzają to sami deweloperzy.

- W trzecim kwartale 2019 roku zakontraktowaliśmy 160 mieszkań, a narastająco od początku roku sprzedaliśmy 505 lokali. Spodziewamy się mocnego czwartego kwartału. Zgodnie z założeniami, planujemy zamknąć ten rok sprzedażą na poziomie około 800 mieszkań. Warto wskazać, że w naszych wynikach sprzedażowych prezentujemy jedynie zawarte z klientami przedwstępne umowy sprzedaży oraz umowy deweloperskie, bez umów rezerwacyjnych. Tymczasem na koniec trzeciego kwartału br. aż 88 lokali objętych było umowami rezerwacyjnymi. Zdecydowana większość z nich dotyczy naszego nowego, warszawskiego projektu Ursus Centralny w Warszawie, w którym zawieranie umów rozpoczęliśmy we wrześniu br. Projekt miał niewielki wpływ na wyniki sprzedaży w trzecim kwartale, natomiast będzie miał znaczący udział w sprzedaży w ostatnich trzech miesiącach roku.

mówi Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska też podkreśla, że firmie udało się zrealizować wszystkie cele sprzedażowe w pierwszych trzech kwartałach tego roku.

- W najbliższych dniach wprowadzamy natomiast do sprzedaży nasz pierwszy projekt apartamentowy w Krakowie, co na pewno znajdzie odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży - zaznacza.

Źródło

Skomentuj artykuł: