Całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wynosi obecnie 13,15 mln mkw. Od stycznia do września 2022 r. rynek powiększył się o 184,1 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, z czego 94 proc. to parki handlowe. W budowie pozostaje 355 tys. mkw. powierzchni handlowej, głównie w małych miastach - wynika z najnowszego raportu CBRE.
Wciąż popularne są obiekty typu „convenience”, ale równolegle na rynku rozwija się segment projektów wielofunkcyjnych, w których handel pełni rolę uzupełniającą.
- Dane GUS mówią, że sprzedaż detaliczna rośnie. W okresie od stycznia do sierpnia br. wzrosła o 7,3 proc. w stosunku do tego okresu w 2021 r. To tyle samo co w analogicznych miesiącach 2021 r. względem 2020 r. Stanowi to pozytywny sygnał z rynku pomimo relatywnie wysokiej inflacji - mówi Emilia Trofimiuk, starsza konsultantka w dziale doradztwa i badań CBRE.
Z raportu CBRE wynika, że całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą 13,15 mln mkw. W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. rynek powiększył się o 184,1 tys. mkw. Większość, bo aż 94 proc. to parki handlowe. Przykładami największych projektów oddanych do użytku w minionych miesiącach są Aniołów Park w Częstochowie (18 tys. mkw.), Karuzela Park w Puławach (14 tys. mkw.) oraz Cuprum Park w Lubinie (11,5 tys. mkw.). Wszystkie wymienione obiekty stanowią przykłady ewolucji dobrze ugruntowanej destynacji handlowej. Parki handlowe w Częstochowie i Puławach zastąpiły dawne supermarkety Tesco, natomiast Cuprum Park stanowi uzupełnienie oferty położonego nieopodal centrum handlowego Cuprum Arena.
Dużą aktywność deweloperską obserwuje się wśród parków handlowych o powierzchni nieprzekraczającej 10 tys. mkw. Widać również kontynuację trendu związanego z przesunięciem zainteresowania deweloperów w kierunku małych miast. Na koniec trzeciego kwartału 2022 r. w budowie znajdowało się ponad 355 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, spośród których 60 proc. zasili małe miasta. Szacuje się, że obecnie podaż powierzchni handlowej w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców wynosi 25 proc. całkowitej podaży.
- Równolegle do tradycyjnych formatów handlowych na rynku rozwija się segment projektów wielofunkcyjnych, w których powierzchnia handlowa pełni rolę uzupełniającą. We wrześniu Liebrecht & wooD ogłosił projekt rewitalizacji dawnej Warszawskiej Fabryki Drutu, Sztyftu i Gwoździ (Drucianki) położonej na warszawskiej Pradze-Północ. Powstanie tam Drucianka Campus, czyli kompleks złożony m.in. z powierzchni biurowej i handlowo-usługowej. Innym przykładem jest rewitalizacja historycznych Ogrodów Ulricha, znajdujących się w pobliżu Wola Parku. Powstaną tam miejsca spotkań, gdzie obiekt jest wpisany w życie lokalnych społeczności - komentuje Magdalena Frątczak szefowa sektora handlowego w CBRE.
Kategoriami najemców, którzy obecnie rozwijają się najbardziej dynamicznie, są dyskonty niespożywcze, np. Action, Dealz, Pepco, Tedi oraz sieci spożywcze, które tworzą podstawową ofertę zakupową i wpisują się w trend wygodnych zakupów blisko domu. Nadal też powstają flagowe sklepy znanych marek, które oprócz funkcji zakupowej koncentrują się na budowaniu doświadczeń konsumenckich. Przykładem jest sklep Adidas otwarty w warszawskich Domach Towarowych Wars Sawa Junior, wyposażony m.in. w rozwiązania multimedialne oraz przestrzeń do treningów. Natomiast 27 października br. swój debiut miała odzieżowa marka z Japonii, Uniqlo, która otworzyła swój pierwszy sklep w Polsce w warszawskich Domach Towarowych WSJ.