Koronawirus nie powinien wpłynąć na termin uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego
Wpływ epidemii koronawirusa na gospodarkę i bezprecedensowe załamanie się rynku będą miały poważne konsekwencje, jednak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to inwestycja długoterminowa, której uruchomienie zaplanowano na drugą połowę dekady - mówi prezes CPK Mikołaj Wild.
Potężne załamanie rynku, któremu musi obecnie stawić czoła branża lotnicza z powodu epidemii koronawirusa, ma jednak charakter tymczasowy. CPK ma powstać w drugiej połowie obecnej dekady, a już teraz ta inwestycja może korzystnie wpłynąć na gospodarkę. Dlatego przygotowania do budowy trwają, zarówno w części lotniskowej, jak też kolejowej
Jak dodaje, związane z nowym portem inwestycje drogowe i kolejowe, "będą pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB w dobie ewentualnego spowolnienia".
Spółka CPK funkcjonuje na 100 proc., mimo epidemii koronawirusa i wprowadzonych w związku z nią ograniczeń. Wszystkie zaplanowane działania w części lotniskowej i kolejowej odbywają się zgodnie z harmonogramem
Dodał, że "z powodu walki z koronawirusem i w trosce o zdrowie ludzi, zostały odwołane zaplanowane spotkania w terenie". "Ale nie zmienia to faktu, że jesteśmy w stałym kontakcie z samorządami, firmami, instytucjami i partnerami inwestycji" - powiedział.
Wild przekazał, że w części kolejowej związanej z CPK, do udziału w trwającym w postępowaniu na koncepcję zasilania nowych tras kolejowych zgłosiło się pięć podmiotów. Do drugiego etapu postępowania zostały zaproszone trzy. "Wykonawcy otrzymali od nas zapytanie ofertowe wraz z opisem przedmiotu zamówienia i istotnymi postanowieniami umowy. Czekamy na oferty. Umowę zawrzemy z tym, kto złoży najkorzystniejszą" - powiedział.
Szef spółki podkreślił, że opracowanie koncepcji zasilania dla nowych linii kolejowych ma kluczowe znaczenie podczas przygotowań do projektowania i budowy CPK. "Dzięki temu opracowaniu poznamy, po pierwsze, planowany przebieg linii najwyższych i wysokich napięć, które będą niezbędne do zasilania kolejowych "szprych". Po drugie, zostanie wskazana lokalizacja i parametry nowych stacji najwyższych i wysokich napięć, ewentualnie zakres modernizacji istniejących. Po trzecie, poznamy proponowaną lokalizację i parametry podstacji trakcyjnych" - wyjaśnił.
Wild przekazał, że trwa analiza uwag i wniosków, które wpłynęły do spółki w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL), w którym znalazły się korytarze dla planowanych inwestycji kolejowych i drogowych CPK. Ogólnopolskie konsultacje trwały od 10 lutego do 10 marca. Od mieszkańców i samorządów wpłynęło ponad 80 tys. wniosków drogą elektroniczną i tradycyjną.
Raport podsumowujący SSL powinien być gotowy do końca czerwca br.
Jeśli chodzi o część lotniskową projektu, Wild zapewnił, że trwają wszystkie zaplanowane działania i że wszystkie przebiegają w zgodzie z harmonogramem. Przypomniał, że w połowie marca br. spółka ogłosiła postępowanie na doradcę strategicznego.
Po zakończeniu dialogu technicznego, w którym w ciągu ostatnich miesięcy brali udział zarządcy portów lotniczych Changi w Singapurze, Incheon w Seulu i Narita w Tokio, rozpoczęliśmy etap dialogu konkurencyjnego. Zakończenie całego postępowania planowane jest w III kwartale br.
Doradcą strategicznym może być zarządca dużego lotniska przesiadkowego, który ma doświadczenie w doradztwie przy innych projektach międzynarodowych. Poszukujemy podmiotu, który wie, jak duże lotnisko przesiadkowe się planuje, projektuje, buduje i jak się nim zarządza