W ciągu trzech kwartałów br. w Polsce zarejestrowano 295,1 tys. nowych samochodów osobowych. Liczba ta jest więc niższa o 28,2% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. Spadki rejestracji, z wyjątkiem motocykli, dotyczą również pozostałych typów pojazdów: aut dostawczych, ciężarowych, przyczep i naczep oraz autobusów. Tempo wzrostu utrzymuje segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi.
W ciągu trzech kwartałów 2020 r. w Polsce sprzedano blisko 47,9 tys. tego typu pojazdów, co oznacza wzrost o 25,8% r/r. Pandemia COVID-19 negatywnie wpływa na wyniki produkcyjne fabryk motoryzacyjnych. W ciągu 9 miesięcy 2020 r. w Polsce wyprodukowano ogółem 325,5 tys. pojazdów - o 34,8% mniej niż w poprzednim roku. Najgłębszy spadek wynoszący 40,4% odnotowała produkcja samochodów osobowych.
Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce do końca września 2020 r. 241,7 tys. pojazdów, co oznacza spadek sprzedaży o 31,6% w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja w przypadku segmentu aut osobowych premium+, w którym odnotowano 53,4 tys. zarejestrowanych pojazdów. Po trzech kwartałach br. spadek wyniósł w tej grupie 7,2% r/r. Klienci indywidualni w omawianym okresie kupili 6,1 tys. aut tej klasy, o 15,9% więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Spadek rejestracji pojazdów z segmentu premium+ zanotowano w przypadku klientów instytucjonalnych – zakupili oni 47,2 tys. pojazdów, co oznacza sprzedaż niższą o 9,5% r/r.
W ciągu trzech kwartałów 2020 r. zmniejszyła się liczba rejestracji wszystkich segmentów pojazdów osobowych.
W pierwszych trzech kwartałach br. sprzedaż spadła o blisko 30%, co z uwagi na sytuację pandemiczną pod koniec pierwszego - i w drugim kwartale br. zupełnie nie dziwi. Latem i wczesną jesienią wydawało się jeszcze, że te spadki się nieco zmniejszą do końca roku, ale pandemia zaatakowała ze zdwojoną siłą i z całą pewnością już wiadomo, że wyniki będą niższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Należy dodać, że wszystkie kategorie - wyłączając samochody elektryczne – zaliczyły spadki, jednak największe straty od lat odnotowują vany gdyż klienci, którzy potrzebują większego nadwozia wybierają SUV-y i to właśnie ta kategoria pojazdów ostatnio cieszy się największym powodzeniem. Dobrą wiadomością jest fakt, że proporcja rejestracji dokonywanych przez firmy i klientów indywidualnych utrzymała się w zasadzie na poziomie ubiegłego roku, co dowodzi, że firmy pomimo pandemii wciąż wymieniają park samochodowy. Jak zwykle w sytuacjach kryzysowych najlepiej broni się segment premium, ponieważ te pojazdy trafiają do najwyższej kadry menedżerskiej czy zamożnych nabywców indywidualnych
Segment pojazdów z napędami alternatywnymi jest jedynym segmentem samochodów osobowych, który zwiększył się w 2020 r. Od stycznia do końca września br. w Polsce sprzedano blisko 47,9 tys. tego typu pojazdów - o 25,8% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Blisko 36,8 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi kupili klienci instytucjonalni, co przełożyło się na 26,7% wzrost r/r. Natomiast klienci indywidualni do końca września br. kupili ponad 11,1 tys. tego typu aut, o 22,7% więcej niż rok wcześniej. Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w przypadku samochodów hybrydowych typu Plug-in. Do końca września br. sprzedano blisko 2,4 tys. tego typu aut, aż o 213,8% więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2019 roku. W segmencie samochodów z napędami alternatywnymi, tylko auta napędzane gazem (LPG i CNG/LNG) odnotowują niższą sprzedaż. W ciągu 9 miesięcy Polacy zarejestrowali blisko 4,5 tys. aut tego typu, co oznacza spadek o 42,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.
Rozwój elektromobilności był jednym z ważniejszych trendów motoryzacyjnych jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19. Wydaje się jednak, że w czasie pandemii trend rozwoju elektromobilności jest kontynuowany, a nawet zyskuje na znaczeniu. W ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku Polacy zarejestrowali blisko 2,2 tys. pojazdów z napędem elektrycznym. Jest to wzrost aż o 82,6% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Warto zwrócić uwagę na bardzo wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych w III kwartale 2020 roku. W okresie od lipca do końca września br. w Polsce zarejestrowano aż o 325,7% więcej samochodów elektrycznych niż w III kwartale 2019 roku