Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździć 250, a nawet 350 km/h

Równo rok po zawarciu umowy na prace przygotowawcze spółka CPK przedstawiła tzw. wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź.

Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździć 250 km/h, a w przyszłości nawet 350 km/h. W przygotowaniu są już następne odcinki kolejowych „szprych”, które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski.

- Odcinek Warszawa-Łódź jest pierwszym projektem w ramach Programu Kolejowego CPK, dla którego rozpoczęliśmy realizację studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). I dzisiaj, ogłaszając wariant inwestorski dokładnie rok później dowodzimy, że inwestycje kolejowe w Polsce da się realizować sprawniej i efektywniej, dotrzymując zakładanych harmonogramów - mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. - Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży między tymi miastami o połowę. Historia transportu RP wkracza na nowe tory - dodaje.

Rekomendowany przebieg nowej linii Warszawa-Łódź (W31) to najkorzystniejszy przebieg nowej linii. Gwarantuje najmniejszą kolizję z zabudową, najkrótsze czasy przejazdu oraz najniższe koszty budowy. Z analizy kosztów i korzyści (AKK) wynika, że jest też najbardziej korzystny ekonomicznie. Główne źródło korzyści społeczno-ekonomicznych (ok. 50%) to oszczędności czasu zarówno dla dotychczasowych podróżnych kolejowych, jak i dla tych, którzy do pociągów przesiądą się z samochodów.

Wartość bieżąca netto (NPV) oszczędności czasu dla pasażerów w perspektywie 30. lat to ponad 19 mld zł. Znaczenie będzie też miała mniejsza liczba wypadków na drogach i na liniach kolejowych (25% korzyści). W perspektywie 2050 r. można spodziewać się, że na trasie Warszawa-Łódź liczba przejazdów pociągów wzrośnie 3-krotnie (względem 2019 r).
Dla proponowanych wariantów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przebiegają.

- Tę część projektu udało się zrealizować w rekordowym czasie dzięki pełnemu zaangażowaniu i determinacji całego zespołu CPK. Mamy świadomość, że inwestycje kolejowe CPK spowodują zdecydowany wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W pracach nad STEŚ szczególną uwagę zwrócono na dobre wpisanie nowej linii Warszawa-Łódź w funkcjonowanie całej sieci kolejowej. Dzięki temu powstaną łącznice do istniejących linii umożliwiające prowadzenie ruchu regionalnych ekspresów łączących np. Skierniewice i Łowicz z Łodzią. W Brzezinach po wschodniej stronie Łodzi powstanie nowa stacja, dzięki czemu możliwe będzie włączenie tego miasta do sieci kolejowej. Inwestycja przyniesie więc korzyści nie tylko dla ruchu dalekobieżnego, ale również dla połączeń wojewódzkich. To istotna różna w stosunku do poprzedniego studium dla tej linii opracowanego 10 lat temu.

W kolejnym kroku wariant inwestorski, razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiany przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę, a następne jej realizacji. Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie). Pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h - jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywana „igrekiem”. W kolejnych miesiącach powinniśmy poznać proponowany wariant inwestorski dla 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław. Spółka CPK przygotowuje budowę 12. nowych tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Źródło

Skomentuj artykuł: