62% Polaków korzysta z przynajmniej jednego programu lojalnościowego – wynika z Monitora Programów Lojalnościowych 2022 ARC Rynek i Opinia. Największą zaletą posiadania programów jest dla nas możliwość uzyskania rabatu bądź zniżki na zakup produktów oraz usług.
Jednak z badania wynika też, że niektóre z naszych decyzji nie są podyktowane niższym kosztem, a przywiązaniem do konkretnej firmy. Co wpływa na naszą lojalność wobec pewnych produktów lub sieci handlowych?
Programy lojalnościowe – to lubimy
Obecnie 43% Polaków wskazuje, że najważniejszym kryterium wyboru produktu jest cena – podają badania GFK z listopada 2022 roku. Chętnie wypatrujemy promocji i gratisów. Wiele sieci handlowych – chcąc dopasować się do naszych oczekiwań – oferuje akcje lojalnościowe, które umożliwiają korzystanie m.in. z rabatów. Co ciekawe, coraz częściej korzystamy z rozwiązań mobilnych powiązanych konkretnym sklepem – aż 82% Polaków korzystających z akcji lojalnościowych wykorzystuje w tym celu właśnie aplikacje na swoim telefonie.
- Sieci handlowe i producenci zaskakują nas coraz bardziej niestandardowymi formami benefitów. Już nie tylko pluszowe gadżety czy możliwość odbioru dodatkowej przekąski zachęca nas do zakupu. Pojawiają się programy, które stanowią przedłużenie filozofii marki i dają konsumentom dodatkową wartość – mówi Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM. - Przykładem może być jedna z najbardziej popularnych firm odzieży sportowej, która w ramach akcji lojalnościowej udostępnia aplikację z programem treningowym. Kluczowe sieci kosmetyczne członkom swoich programów dają pierwszeństwo w uczestnictwie w wydarzeniach z sektora beauty. Te dwa z wielu przykładów wskazują, że poza promocją, dla nas, konsumentów, liczy się również bycie częścią społeczności marki. To właśnie wpływa na poczucie lojalności wobec danych marek i sklepów – dodaje.
Subskrypcje – dodatkowe możliwości oszczędzania
Zakupy w modelu subskrypcyjnym stają się coraz bardziej popularne w Polsce. Dlaczego? Według badań Deloitte dla konsumentów najważniejszymi benefitami tego typu zakupów są: dostawa do domu (43%), wygoda – nie trzeba pamiętać o płatnościach (40%) oraz oszczędność pieniędzy (39%).
Pojęcie subskrypcji znane jest od lat i kojarzy się wielu z nas głównie z usługami takimi jak serwisy VOD. Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z powtarzalnymi zamówieniami podstawowych produktów: od subskrypcji artykułów higienicznych, przez ubrania, alkohole czy produkty spożywcze. Będąc członkiem takiego programu, nasz poziom lojalności względem marki jest wysoki. Dokonujemy regularnych zakupów, a benefity ułatwiające nam życie sprawiają, że przyzwyczajamy się do marki i odczuwamy w stosunku do niej większą sympatię.
- Rynek subskrypcji w Polsce nadal określany jest jako rozwijający, dlatego bacznie obserwujmy jego rozwój i możliwości, jakie będzie przed nami otwierał – wskazuje Beata Grosicka. - Eksperci odpowiedzialni za ten sektor muszą nadążać za konsumentem i ich zmieniającym się światem. Czego nam obecnie bardzo brakuje? Czasu! Zaobserwować więc można rozwój rozwiązania typu „pay” w aplikacjach mobilnych. Pozwala ono samodzielnie robić zakupy skanując smartfonem kody kreskowe, a nawet płacić bezpośrednio z pozycji telefonu lub przy kasie. Takich ułatwień zapewne będzie coraz więcej, a my – jako konsumenci – będziemy doceniać pomysłowość i pomoc marek, które chcą nam ułatwić codzienne funkcjonowanie – podsumowuje.