Trzy wiadukty kolejowe na stacji Warszawa Zachodnia usprawnią podróże w aglomeracji warszawskiej. Będzie bezpośrednie połączenie z Radomia m.in. do Warszawy Koło i Młynowa na linii obwodowej.
Szeroki zakres robót przy stalowych przęsłach i betonowych konstrukcjach wymagał odpowiedniego przygotowania rozkładu jazdy pociągów. Prace wykonywane są na zlecenie PKP PLK SA. Projekt za ok. 2 mld zł, netto ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.
Nowe wiadukty kolejowe o łącznej długości półtora kilometra budowane są obok linii z Warszawy do Łodzi. Obiekty zapewnią bezkolizyjny przejazd pociągów. Będzie bezpośrednie połączenie między Piasecznem i Służewcem a Wolą i Warszawą Gdańską (od strony Radomia na linię obwodową).
W pracach wykonawca wykorzystuje dziesiątki maszyn: dźwigi, betoniarki, palownice i koparki. Na miejsce nasunięto stalowy 120-metrowy kratownicowy wiadukt. Obiekt znajduje się w punkcie, gdzie górą skrzyżują się tory z przystanku Warszawa Al. Jerozolimskie, a na dole - Warszawa Włochy. Pod wiaduktem będzie pięć torów.
Powstają kolejne segmenty dwóch wiaduktów koło stacji Warszawa Zachodnia. Ich betonowa konstrukcja pozwoli na bezkolizyjny przejazd pociągów górą i dołem. Kontynuowane są prace przy podziemnych kondygnacjach stacji: przejściu dla pieszych i tunelu tramwajowym.
Najważniejsze prace zaplanowano między 11 a 24 października. To rozbiórka starych betonowych obiektów na wjeździe na stację Warszawa Zachodnia od strony Pruszkowa i Łodzi.
Na czas prac PKP Polskie Linie Kolejowe SA wspólnie z przewoźnikami opracowały rozkład jazdy. Pomimo znaczącego obszaru przebudowy stacji i ograniczenia czynnych torów utrzymane jest kursowanie pociągów.
Kompleksowo przebudowane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, około 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.
Jak wyjaśnił nam Karol Jakubowski z PKP PLK, rozkład jazdy jest szczegółowo opracowywany we współpracy z przewoźnikami, aby zaoferować podróżnym jak najwięcej połączeń przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa prowadzenia robót na stacji Warszawa Zachodnia. Jest to wyzwanie, które podejmuje zarządca infrastruktury wraz z przewoźnikami i wykonawcą. Zakończenie prac przy rozbiórce tymczasowych podpór wiaduktu kolejowego w okolicy Al. Jerozolimskich planowane jest do 25 października.
(źródło: