W styczniu 2023 r. w porównaniu do rekordowego 2019 r., ruch na stołecznym lotnisku jest już na poziomie 95%. Podobnie sytuacja wygląda z pasażerami transferowymi - Lotnisko Chopina odnotowuje wzrost i zbliża się do poziomu z 2019 r. Z kolei profil pasażera, korzystającego ze stołecznego lotniska na przestrzeni ostatnich trzech lat zmienił się z biznesowego na pasażera turystycznego – poinformował na konferencji prasowej prezes PP Porty Lotnicze (PPL), Stanisław Wojtera.
Przy czym w jego opinii Lotnisko Chopina zbliża się do granicy przepustowości. Przyczyną są przede wszystkim: rosnący ruch pasażerski, ograniczenia związane z „Core Night” (przelotami w nocy) i liczba stanowisk obsługujących duże samoloty.
Z przedstawionych na konferencji danych za styczeń br. w stosunku do stycznia 2019 r., wynika, że w zakresie liczby pasażerów odnotowano 95% odbudowy (styczeń 2019 - 1 192 918; styczeń 2023 - 1 134 876). Z kolei w zakresie liczby lotów odnotowano 77,6% poziom odbudowy (styczeń 2019 - 14 864; styczeń 2023 - 11 542).
Według kierownictwa PPL oznacza to, że obecnie przepustowość lotniska jest obecnie na granicy 100%. Konieczna zatem będzie przebudowa infrastruktury obiektu.
Jednocześnie, w odniesieniu do liczby przewiezionych pasażerów w całym ub.r., w porównaniu z 2019 r. lotnisko w Warszawie plasuje się w czołówce europejskich portów lotniczych. O ile w przypadku portu lotniczego Chopina wskaźnik ten wyniósł 76,4%, to w odniesieniu do lotniska w Pradze wyniósł 60,2%, w Budapeszcie – 63,3%, Wiedniu - 74,9%, Kopenhadze – 73,3%, Paryża (Roissy-Charles de Gaulle) – 75,5%, Frankfurtu n/Menem – 69,3% (dane na podstawie Momberger Airport Information).
Kierownictwo PPL poinformowało także, iż na lotnisku im. F. Chopina pojawią się od lata br. nowi przewoźnicy z propozycjami lotów w nowe kierunki: Bruksela Charleroi (RYANAIR), Majorka (RYANAIR), Bilbao (WIZZ AIR), Alicante (RYANAIR), Pafos (RYANAIR), Rejkiawik (PLAY), Sewilla (WIZZ AIR).
Na terenie woj. mazowieckiego znajdują się także dwa inne lotniska: w Modlinie i w Radomiu. W odniesieniu do portu lotniczego w Modlinie kierownictwo PPL zadeklarowało, że wspiera jego rozwój. Zarządzająca nim spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin (PPL ma w niej mniejszościowe udziały) pracuje nad przygotowaniem programu inwestycyjnego, którego jednym z elementów będzie pozyskanie finansowania od PPL i woj. mazowieckiego. Dla przyszłości Modlina najważniejsze jest jednak uzdrowienie modelu biznesowego portu. Okazuje się, że w rekordowym 2022 r. w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin będący jego głównym operatorem irlandzki Ryanair płacił 5 zł za przewożonego pasażera. Zaś na Lotnisku Chopina stawka jaką płaci ta linia jest szesnastokrotnie większa. Wobec tego Ryanair musi podjąć decyzję: albo zgodzi się na rynkowe warunki i zacznie płacić urealnione stawki, albo będzie musiał zrezygnować z przychodów z portu w Modlinie. Dla przyszłości Modlina najważniejsze jest uzdrowienie modelu biznesowego tego lotniska – uważa kierownictwo PPL.
Podkreślało ono, że z myślą o pasażerach, wybudowany już został najnowocześniejszy, komfortowy i wygodny port lotniczy w Polsce – Warszawa - Radom. W terminalu obiektu ulokowane zostaną restauracje, sklepy duty free czy pokoje opieki nad dziećmi. W strefie ogólnodostępnej powstanie multimedialne centrum rozrywki i edukacji, które ukaże sekrety latania i podróży kosmicznych. Położenie portu, zaledwie 3 km od centrum Radomia, ułatwi dojazd mieszkańcom miasta, a powstająca sieć drogowa – podróżnym z sąsiednich województw.
PPL uzyskało dokument, który potwierdza gotowość do wykonywania operacji lotniczych. Oznacza to, że Lotnisko Warszawa-Radom spełnia wszystkie wymagania prawa unijnego, m.in. pod względem infrastruktury i bezpieczeństwa. Lotnisko Warszawa-Radom, które rozpocznie działalność w kwietniu br., już na tę chwilę oferuje 5 kierunków regularnych i 7 czarterowych. Oferta skierowana jest zarówno na city-break, jak i wymarzone wakacje.
Lotnisko formalnie może zacząć działać od 20 kwietnia, natomiast pierwsza regularna operacja zaplanowana jest na 27 kwietnia. Pierwsze połączenia regularne będą realizowane przez PLL LOT: Kopenhaga, Paryż, Preveza, Rzym i Tirana. Kierunki czarterowe: Antalya, Burgas, Dżerba, Monastyr, Majorka, Taba, Warna. Lista kierunków i przewoźników nie jest zamknięta – będzie się zmieniać wraz z rozwojem Lotniska Warszawa-Radom.
Touroperatorzy operujący z Lotniska Warszawa-Radom, to: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, GTS Poland, Itaka, Nekera, Rego-bis, Sun&fun, TUI.
Według PPL lotnisko w Radomiu będzie naturalnym wyborem nie tylko dla mieszkańców Radomia, ale też całego Mazowsza i sąsiednich województw - świętokrzyskiego, region kielecki i lubelski. Lotnisko Warszawa-Radom to także doskonała propozycja dla mieszkańców Warszawy. Szeroka oferta od najlepszych touroperatorów jest nieporównywalnie bogatsza (np. w porównaniu do lotniska w Modlinie). Do lotniska zapewniony jest dogodny dojazd drogą S7, która już niebawem skróci czas dojazdu z Warszawy do Radomia do ok. 1 godziny.