Nowe metody działań oszustów

Czas pandemii Covid-19 i konieczność funkcjonowania w sferze wirtualnej zostały szybko wykorzystane przez przestępców – podaje Prawo.pl. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń, polscy ubezpieczyciele musieli zmierzyć się z nowymi schematami wyłudzeń.

Pandemia uruchomiła kreatywność oszustów ubezpieczeniowych w wielu obszarach. Chętnie stosują wykręty, unikając kontaktów z likwidatorem. Obawa przez zarażeniem koronawirusem bywa nierzadkim pretekstem do utrudniania oględzin miejsca szkody. Z tego samego powodu ubezpieczeni nie wysyłają, ani nie zawożą ubezpieczycielowi dokumentów, tłumacząc przy tym, że nie mają dostępu do internetu, albo nie umieją posługiwać się pocztą elektroniczną bądź smartfonem - informuje portal prawo.pl.

Lockdown przyczynił się do tego, że osoby likwidujące szkody z ubezpieczeń komunikacyjnych oraz warsztaty przedłużały czas naprawy samochodów i korzystania z pojazdów zastępczych.

W ubezpieczeniach transportowych zdarza się też nieuczciwe deklarowanie szkód w przewożonych towarach z powodu opóźnień na granicach, a firmy chcące wyłudzić odszkodowania zgłaszają nieistniejące szkody spowodowane lockdownem i zatorami logistycznymi.

Towarzystwom udało się też wykryć próby celowego powodowania szkód w mieniu finansowanym leasingiem, jako kompensacja kosztów wynikających z przestoju firmy.

Duże straty firm z powodu pandemii sprzyjają wyłudzeniom w ubezpieczeniach finansowych. Metoda działania sprawców polega na wygenerowaniu fikcyjnej nieopłaconej faktury. Należność pokrywa ubezpieczyciel.

Ale nowe technologie pomagają nie tylko oszustom. Coraz więcej procesów w branży finansowej obsługiwane jest przez nowe technologie, w tym sztuczną inteligencję oraz boty, które coraz skuteczniej radzą sobie z rozpoznawaniem pisma i języka naturalnego.

Źródło

Skomentuj artykuł:

N