Wśród sprzedawców pojawiają się pewnego rodzaju nieuczciwe zachowania, które powodują, że konsumenci są pokrzywdzeni; od 1 stycznia wejdą w życie przepisy wzmacniające ochronę konsumentów - powiedział rzecznik rządu Piotr Müller.
Piotr Müller podczas poniedziałkowej konferencji prasowej poinformował, że od 1 stycznia wejdą w życie przepisy wzmacniające ochronę konsumentów. "Pojawiają się wśród sprzedawców pewnego rodzaju nieuczciwe zachowania, które powodują, że konsumenci są pokrzywdzeni" - powiedział.
Müller zaznaczył, że zmiany dotyczą m.in. zakupów za pośrednictwem internetu. Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta nakłada na sprzedawców obowiązek dostępu do recenzji konsumentów. "Platformy internetowe będą musiały informować, w jaki sposób zbierane są recenzje poszczególnych towarów" - dodał.
Przedsiębiorca od 1 stycznia obok informacji o obniżonej cenie towaru, będzie musiał również podać informacje o tym, jaka była najwyższa cena tego produktu w ostatnich 30 dniach. "Po to, aby nie tworzyć pewnego rodzaju fikcji wyprzedażowych, szczególnie w sezonach świątecznych" - zaznaczył Müller.
Kolejna zmiana dotyczy kwestii podwójnych standardów produktów w różnych państwach. Chodzi o sytuacje, w których towary w takich samych lub podobnych opakowaniach mają inny skład w różnych krajach. "Będzie to na terenie UE uważane za wprowadzanie klienta w błąd" - dodał.
Müller zaznaczył, że z 14 do 30 dni wydłużony zostanie również czas na odstąpienie od umowy zawartej wyniku "nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu", co ma chronić przede wszystkim osoby starsze.
Prezydent Andrzej Duda 7 grudnia br. podpisał nowelizację ustawy o prawach konsumenta i innych ustaw. Nowela ma m.in. wzmocnić instrumenty ochrony konsumentów.