Po raz pierwszy udział w rynku napojów spirytusowych w USA wyprzedził piwo. Coraz większe wyzwanie dla alkoholowego biznesu stanowią koszty butelek, transportu oraz ceny składników wykorzystywanych do produkcji alkoholi.
Przemysł spirytusowy pokonuje obecnie trudności gospodarczych, aby sprostać zmieniającym się preferencjom konsumentów. Jednym z nich jest coraz mniejszy udział w rynku dominującej dotąd pozycji piwa. Udział w amerykańskim rynku napojów spirytusowych wzrósł z 28,7% w 2000 r. do 42,1% w 2022 r., po raz pierwszy wyprzedzając piwo.
Jak szacują niektórzy eksperci tego rynku, mimo problemów z łańcuchem dostaw i wysokiej inflacji, przemysł napojów alkoholowych ma obecnie wiele do nadrobienia. Branża spirytusowa stara się utrzymać w tym roku pierwsze miejsce na rynku pomimo recesji. A oto kilka kluczowych trendów, które liderzy branży dostrzegają w tym biznesie dzisiaj:
1. Marki celebrytów kradną światło reflektorów
Coraz więcej celebrytów inwestuje swój czas – i pieniądze – w biznes spirytusowy. Od gwiazd filmowych po sportowców, modelki i muzyków, gwiazdy wszystkich typów wspierają marki angażując się w ten biznes, decydując o profilach smakowych lub nawiązaniu partnerstwa w branży.
Umowy te okazały się lukratywne. W 2017 roku aktor George Clooney i jego współwłaściciele sprzedali szybko rozwijającą się markę tequili Casamigos firmie Diageo za 1 miliard dolarów w gotówce, która zmotywowała innych do wzięcia udziału w akcji.
Również wiele innych znanych osobistości wykorzystywało swoją sławę w przemyśle alkoholowym, w tym: Ryan Reynolds, Sean „Diddy” Combs, Kendall Jenner, Dwayne Johnson, Michael Jordan i David Beckham.
2. Premiumizacja napędza luksusowe alkohole
Podczas pandemii Covid-19 konsumenci zasmakowali w alkoholach wyższej jakości i przyzwyczaili się do picia poza barem w postaci gotowych do picia koktajli. Marki luksusowe wzrosły o 4% w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.. Trend, charakteryzujący się gotowością konsumentów do wydawania więcej na butelki premium, doprowadził do gwałtownego wzrostu sprzedaży tequili, amerykańskiej whisky i innych alkoholi. Sprzedaż tequili wzrosła o 21 proc., podczas gdy amerykańska whisky wzrosła o 19 proc. w 2022 r.
3. Napoje bezalkoholowe i niskoalkoholowe to modne alternatywy
W ostatnich latach duże firmy alkoholowe, w tym Heineken, dołączyły do „szaleństwa” z napojami bezalkoholowymi i niskoalkoholowymi. Popyt na te alternatywy wzrósł wśród konsumentów, którzy chcą pić mniej, lub tych, którzy mogą chcieć powstrzymać się w spożyciu alkoholi z powodów zdrowotnych lub osobistych. Piwo i cydr bezalkoholowy i niskoalkoholowy, wino, napoje spirytusowe i produkty RTD wzrosły o ponad 7% na 10 kluczowych rynkach światowych w 2022 r..
4. Świadomi konsumenci chcą historii
Dzisiejsi konsumenci coraz częściej chcą czuć się związani z markami, które podzielają ich wartości. Firmy wykorzystują tę szansę, podkreślając swoje wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju i wkładu w społeczności lokalne. Więcej marek niż kiedykolwiek używa ekologicznych opakowań do swoich produktów jako sposobu na ograniczenie wpływu na środowisko. Alkohole rzemieślnicze, zazwyczaj produkowane przez małe destylarnie, które wykorzystują lokalne składniki i materiały, również zyskały popularność w ostatnich latach.
5. Utrzymują się problemy związane z łańcuchem dostaw i inflacją
Rosnące koszty szklanych butelek, paliwa używanego do transportu i innych części złożonego ekosystemu przemysłu spirytusowego były wyzwaniem dla niektórych firm. Branża odczuła pewną ulgę po zniesieniu ceł odwetowych UE i Wielkiej Brytanii na amerykańską whisky. Pozwoliło to gorzelnikom odzyskać pozycję na tych kluczowych rynkach międzynarodowych, ale niektóre zabezpieczenia mogą wkrótce wygasnąć. Jeśli trwałe porozumienie nie zostanie osiągnięte jeszcze w tym roku, 50-procentowa taryfa UE zostanie nałożona na wszystkie amerykańskie whisky od stycznia.