USA, jako pierwsze na świecie dały zielone światło dla komercyjnego transportu przy pomocy dronów
Małe drony będą mogły latać nad ludźmi, na razie tylko w nocy i tylko w Stanach Zjednoczonych - poinformowała Federalna Administracja Lotnictwa (FAA). Stanowi to znaczący krok w kierunku ich wykorzystania do powszechnych dostaw komercyjnych.
Wcześniej małe operacje dronów nad ludźmi ograniczały się do lotów nad uczestnikami imprez masowych lub znajdujących się pod zadaszoną konstrukcją lub wewnątrz pojazdu.
Otwarte niebo dla dronów
Zgoda FAA oznacza, że nowe zasady wejdą w życie za 60 dni. Następnie producenci dronów będą mieli 18 miesięcy na rozpoczęcie produkcji dronów ze zdalnym identyfikatorem, a operatorzy będą mieli dodatkowy rok na zapewnienie zdalnego identyfikatora.
„Nowe zasady wyznaczone przez FAA umożliwiają dalszą integrację dronów z przestrzenią powietrzną, rozwiązując kwestie bezpieczeństwa. Przybliżają też nas do dnia, w którym będziemy regularnie obserwować operacje dronów, takie jak np.. dostawa paczek”.
Firmy starają się tworzyć floty dronów, aby przyspieszyć dostawy. Stany Zjednoczone mają ponad 1,7 miliona zarejestrowanych dronów i 203 000 zdalnych pilotów z certyfikatami FAA.
FAA stwierdziła, że do operacji nocnych drony muszą być wyposażone w światła antykolizyjne. Nowe zasady pozwalają też w pewnych okolicznościach na operacje statków nad poruszającymi się pojazdami np.. nad autostradami.
Identyfikator zdalny jest wymagany dla wszystkich dronów o wadze (0,25 kg) lub więcej, ale jest wymagany w przypadku mniejszych dronów w pewnych okolicznościach, takich jak loty nad zespołami na świeżym powietrzu.
Nowe przepisy eliminują wymóg łączenia dronów z internetem w celu przesyłania danych o lokalizacji. Teraz drony będą informować o swoimpołożeniu, nadając zdalne komunikaty identyfikacyjne za pośrednictwem transmisji radiowej. Bez tej zmiany używanie dronów mogłoby zostać zabronione na obszarach bez dostępu do internetu.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Bezzałogowych Systemów Pojazdów powiedziało, że zdalny identyfikator będzie funkcjonował jako „cyfrowa tablica rejestracyjna dla dronów, która umożliwi bardziej złożone operacje”.
FAA wymaga, aby małe drony nie miały żadnych odsłoniętych obracających się części, które mogłyby zranić ludzką skórę.
Kto je wykorzysta?
United Parcel Service Inc poinformowało w październiku 2019 r., że uzyskało pierwsze pełne zezwolenie rządu na obsługę linii lotniczej dronów.
W zeszłym roku Alphabet’s Wing, siostrzana jednostka wyszukiwarki Google, była pierwszą firmą, która uzyskała certyfikat amerykańskiego przewoźnika lotniczego uprawniający do wykonywania lotów dronami z jednym pilotem.
W sierpniu 2020 r. usługa dronów Amazon.com Inc. otrzymała federalne zezwolenie, dzięki czemu sprzedawca może rozpocząć testowanie dostaw komercyjnych za pośrednictwem swojej floty dronów.
A Walmart Inc. Amerykańska sieć hipermarketów poinformowała we wrześniu br., że przeprowadzi pilotażowy projekt dostarczania artykułów spożywczych i artykułów gospodarstwa domowego za pomocą zautomatyzowanych dronów. Handlowy gigant przyznał jednak, że „minie trochę czasu, zanim zobaczymy miliony paczek dostarczanych przez drony”.