Ożywienie wydatków konsumpcyjnych

Sprzedaż detaliczna w czerwcu ponownie zaskoczyła pozytywnie - wskazał PKO BP w komentarzu do wtorkowych wskaźników GUS. Według analityków dane odsezonowane wskazują na wyraźne ożywienie wydatków konsumpcyjnych po osiągniętym w kwietniu dołku.

Główny Urząd Statystyczny podał we wtorek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2020 r. spadła o 1,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 8,4 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 1,9 proc. rdr.

Według analityków PKO BP sprzedaż detaliczna w czerwcu "ponownie zaskoczyła pozytywnie, notując realnie spadek o -1,3 proc. rdr.". "Dane odsezonowane wskazują na wyraźne, niemal V-kształtne ożywienie wydatków konsumpcyjnych po osiągniętym w kwietniu dołku" - zaznaczyli. Odsezonowana sprzedaż jest wedle szacunku banku o 8,5 proc. niższa niż w lutym, co jest podobnym wynikiem do opublikowanych w poniedziałek danych o produkcji przemysłowej.

Zdaniem ekspertów wsparciem dla odbudowy sprzedaży jest "umiarkowana dynamika negatywnych procesów na rynku pracy". "Kluczowa w tym zakresie jest ochrona miejsc pracy, która przełożyła się na relatywnie niewielki wzrost stopy bezrobocia (wg MRPiPS do 6,1 proc. w czerwcu), co daje podstawę do odbudowy nastrojów konsumenckich po pandemii" - zaznaczyli.

Analitycy zwrócili uwagę, że podobnie jak miesiąc wcześniej, w czerwcu rosła sprzedaż w kategorii meble, rtv, agd (+16,1 proc. rdr) oraz prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (+6,1 proc. rdr).

"Rosła też utajniona przez GUS pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach (+10,7 proc. rdr vs +8,8 proc. rdr w maju), która obejmuje największą sieć dyskontową" - zauważyli. W pozostałych typach jednostek handlowych nastąpiło ograniczenie spadków. Najbardziej wyraźny dotyczył sprzedaży pojazdów samochodowych, motocykli i części - wyhamował do -6,4 proc. rdr wobec -34,0 proc. rdr w maju. Bank podkreślił, że podniosło to roczną dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem o 2,5pp.

"W przypadku najsilniej dotkniętej przez lockdown sprzedaży odzieży i obuwia odnotowano wyhamowanie spadku do -3,7 proc. rdr z -8,2 proc. rdr miesiąc wcześniej" - napisali.

W miarę odmrażania gospodarki spada popularność sprzedaży internetowej - zaznaczyli analitycy. Odnieśli się do wtorkowych danych GUS, wskazujących na to, że jej udział zmniejszył się w czerwcu do 7,7 proc. z 9,1 proc. w maju. "Widzimy też pewne zahamowanie upowszechniania transakcji bezgotówkowych oraz spadek sprzedaży w sklepach małoformatowych, które zyskiwały podczas pandemii" - wskazali.

Zdaniem banku dane o wysokiej częstotliwości (transakcje kartowe, trendy mobilności) wskazują, że ożywienie konsumpcji jest kontynuowane na początku III kwartału 2020 r.

W opinii analityków opublikowane w tym tygodniu dane dają "niezły obraz polskiej gospodarki w II kwartale 2020 r.". "Na podstawie dostępnych miesięcznych danych szacujemy, że PKB w II kwartale br. spadł o ok. 8 proc. rdr" - ocenili. 

Źródło

Skomentuj artykuł: