Pandemia boleśnie dotknęła rynek przewozów lotniczych

W 2020 r. polskie porty lotnicze obsłużyły 14,5 mln pasażerów, a więc o 70% mniej niż w roku poprzednim. Ostatni raz mniejszą liczbę pasażerów za cały rok obsłużono 15 lat temu.

W 2020 r. zrealizowano 155,8 tys. operacji lotniczych, czyli o 61% mniej niż w 2019 r. - poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Całkowity zakaz ruchu lotniczego spowodowany wybuchem epidemii COVID-19 wpłynął przede wszystkim na wyniki drugiego i pierwszego kwartału 2020 r., jednak nawet po jego zniesieniu lotnictwo zmagało się z dużymi ograniczeniami. O ile ruch pasażerski odżył częściowo w miesiącach wakacyjnych, ze szczytem w sierpniu, to nadejście drugiej, znacznie wyższej fali zachorowań pod koniec października bardzo negatywnie wpłynęło na poziom zainteresowania lotnictwem w ostatnim kwartale tego roku. W efekcie, polskie porty lotnicze odnotowały w ostatnim kwartale liczbę pasażerów mniejszą o 84% od liczby pasażerów w czwartym kwartale 2019 r.

Największe lotnisko w Polsce, Lotnisko Chopina w Warszawie, obsłużyło w 2020 r. łącznie 5,5 mln pasażerów, czyli o niemal 13,4 mln mniej niż w 2019 r. Był to wynik nieznacznie gorszy (o 1,5 punktu procentowego) do wyników osiągniętych przez porównywalne porty lotnicze zrzeszone w ACI Europe. Drugi co do wolumenu ruchu polski port lotniczy - Port Lotniczy Kraków-Balice - obsłużył w 2020 r. prawie 2,6 mln pasażerów, a więc o 5,8 mln mniej niż w 2019 r. To również było nieznacznie gorszym wynikiem (o 0,2 punktu procentowego) od porównywalnych portów zrzeszonych w ACI Europe.

W 2020 r. najwięcej pasażerów spośród przewoźników lotniczych przewiózł Ryanair - ponad 3,9 mln, co oznaczało spadek o ponad 8 mln pasażerów w porównaniu do 2019 r. Drugą co do wielkości liczbę pasażerów przewiozły Polskie Linie Lotnicze LOT - 3,7 mln pasażerów, a więc o 8,3 mln pasażerów mniej niż w roku poprzednim. Wizz Air przewiózł w tym okresie prawie 3,4 mln pasażerów, co oznacza, że przewoźnik obsłużył o 6,1 mln mniej pasażerów niż w 2019 r.

W 2020 r. odnotowano spadek liczby pasażerów międzynarodowych o 70,7% w stosunku do 2019 roku. Jest to jednak wynik o 3,8 punktów procentowych lepszy niż wynik portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji spadła w tym okresie o 63,1%. W ramach międzynarodowych przewozów regularnych przewieziono o 27,9 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., a w ramach przewozów czarterowych o prawie 4 mln pasażerów mniej. Wśród przewoźników lotniczych w ruchu międzynarodowym najwięcej pasażerów miały w tym okresie Ryanair, Wizz Air i PLL LOT.

W przewozach krajowych odnotowano w 2020 r. spadek w liczbie przewiezionych pasażerów o 65,4%, a więc o niemal 2,6 mln pasażerów mniej niż w 2019 r. Był to wynik o 10,3 punktów procentowych gorszy niż wynik portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. Większość pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT (prawie 1,3 mln), był to jednak wynik o prawie 2,4 mln pasażerów gorszy niż w 2019 r.

W 2020 roku przewieziono 101 tys. ton cargo lotniczego, co stanowi spadek o 18,1 proc. w porównaniu do 2019 roku. Wynika on przede wszystkim ze zmniejszenia wolumenu lotów samolotów pasażerskich, na których pokładach przewożona jest duża część cargo obsługiwanego przez polskie porty lotnicze. Liczba operacji lotniczych cargo w 2020 roku wzrosła w stosunku do 2019 roku o 8,9 proc., co pokazuje, że ruch towarowy nie tylko nie ucierpiał, ale nawet rozbudował się za sprawą większej dostępności portów lotniczych, a w szczególności Lotniska Chopina w Warszawie, które tradycyjnie obsługuje najwięcej cargo lotniczego w Polsce.

Źródło

Skomentuj artykuł:

N