Pandemii się nie boi, klienci mu ufają. Alior Bank wraca na ścieżkę wzrostu

Alior Bank w III kwartale br. wypracował 892,7 mln zł przychodów i zakończył każdy z trzech miesięcy dodatnim wynikiem finansowym, z łącznym zyskiem netto w wysokości 81,8 mln zł. To wszystko mimo trudnego otoczenia makroekonomicznego. Wysoka jakość usług oraz wyróżniająca się oferta przełożyły się na wzrosty kluczowych wolumenów. I tak Alior Bank na koniec kwartału osiągnął rekordową sprzedaż kredytów hipotecznych o wartości 0,96 mld PLN, co oznacza wzrost o 45 proc. kw./kw. oraz 100 proc. wzrost r/r.

Doskonałą sytuację potwierdza współczynnik TIER1 na koniec III kw. znajduje się na poziomie 12,98 proc., co oznacza 2,2 mld zł nadwyżki kapitału ponad minimalne wymogi regulacyjne. Koszty ryzyka w III kw. 2020 roku zmniejszyły się natomiast o 68 proc., w stosunku do kosztów II kwartału br. z 915 mln zł do 289 mln zł.

Coraz więcej stałych klientów

Wiceprezes Zarządu Alior Banku Iwona Duda zaznacza, że klienci doceniają bank zarówno za ofertę produktową, jak i za rozwiązania technologiczne. Liczba klientów indywidualnych wzrosła o blisko 200 tys. r/r, w III kw. 2020 roku zanotowano 6 proc. wzrost liczby nowych rachunków z kartą debetową oraz 4 proc. wzrost liczby klientów z systematycznymi wpływami.

W analizowanym okresie liczba użytkowników aplikacji Alior Mobile wyniosła 585 tys., co oznacza 47 proc. wzrost w ciągu roku. Dodatkowo, sprzedaż rachunków osobistych i kont oszczędnościowych w kanałach zdalnych wzrosła r/r o 7 proc.

mówi Iwona Duda, kierująca pracami zarządu.

Dodała, że poprzez kolejne wdrożenia i usprawnienia chcą rozwijać kanały zdalne Alior Banku. Dzięki innowacjom klienci w sposób łatwy i bezpieczny mogą zarządzać swoimi finansami.

Poziom ryzyka pod kontrolą

Agnieszka Nogajczyk-Simeonow, wiceprezes Zarządu Alior Banku, odpowiedzialna za obszar finansów tłumaczy, że obecnie mierzymy się z trudnymi warunkami ekonomicznymi, dlatego szczególnie ważna jest optymalizacja kosztów i procesów.

Są to działania, które skutecznie wdrażamy w celu maksymalizacji przychodu i zminimalizowania negatywnego wpływu epidemii COVID-19 na wyniki finansowe całej Grupy Kapitałowej

 

wyjaśnia.

Poziomy współczynników kapitałowych TIER1 oraz TCR na koniec III kw. 2020 pozostawiają znaczne bufory ponad minima regulacyjne na poziomie odpowiednio: 448 p.b. (2 196 mln PLN) oraz 491 p.b. (2 405 mln PLN). Pozycja płynnościowa jest utrzymywana również na bezpiecznym poziomie, co potwierdza wysoki poziom wskaźnika LCR, który wyniósł w trzecim kwartale 170 proc.

Po znacznym wzroście kosztów ryzyka w II kw. 2020 roku, w minionym III kwartale bank odnotował powrót do typowych dla siebie poziomów. Porównując kwartał do kwartału zmniejszyły się one o 68 proc., z 915 mln zł w II kw.’20 do 289 mln zł w III kw.’20, a współczynnik CoR spadł odpowiednio z 5,9 proc. do 1,9 proc. Po trzech kwartałach 2020 roku wskaźnik C/I wyniósł 48,8 proc.

Rekordowa sprzedaż kredytów hipotecznych

Kluczowe wolumeny Alior banku w trzecim kwartale wzrosły. Aktywa na koniec września wyniosły 77,7 mld PLN (+1 proc. r/r), a wartość depozytów 65,9 mld PLN (+1,7 proc. r/r).

To samo tyczy się klientów w poszczególnych segmentach:

  • liczba klientów detalicznych w III kw.’20 wyniosła 4,3 mln, co oznacza wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku o 4,9 proc;
  • urosła także w baza klientów biznesowych, gdzie odnotowano 9,4 proc. wzrost, dający wynik 235 tys.  firm korzystających z usług banku.

Wzrósł popyta na pożyczki gotówkowe i kredyty hipoteczne. W III kwartale br. bank po raz pierwszy odnotował odbicie w sprzedaży tych pierwszych – z 0,98 mld PLN w II kw.’20 do 1,16 mld PLN w III kw.

Jednocześnie pozytywny trend utrzymuje się w wartości udzielonych kredytów hipotecznych. W III kw.’20 ich sprzedaż była rekordowa i wyniosła 0,96 mld PLN, co oznacza wzrost o 45 proc. kw./kw. oraz 100 proc. wzrost r/r. Tym samym Alior Bank w minionym kwartale osiągnął udział rynkowy na poziomie ok. 7 proc.

Przedsiębiorcy korzystają z oferty

Liczba klientów w segmencie mikro wyniosła na koniec III kwartału 205 tys. (+13 proc. r/r). W tym czasie widoczny jest wzrost o 12 p.p. udziału nowych rachunków mikro z kartą debetową. Jednocześnie już 70,7 tys. przedsiębiorców z tego segmentu płaciło składki ZUS oraz podatki za pośrednictwem konta w Alior Banku. Pokrycie nowej sprzedaży kredytów dla mikrofirm gwarancjami BGK utrzymuje się na poziomie powyżej 90 proc. Zaktualizowana polityka kredytowa oraz wdrożenie nowego systemu kredytowego powodują wzrost jakości nowej sprzedaży.

W III kw.’20 odnotowano 11 proc. wzrost r/r liczby klientów korzystających z produktu BankConnect, który pozwala na integrację systemów księgowych klienta z BusinessPro.

Iwona Duda podała, że w ostatnich miesiącach wyróżniające się wyniki odnotowały także spółki należące do Grupy Alior Banku.

W III kw.’20 Alior TFI osiągnął rekordową sprzedaż netto zarządzanych przez siebie funduszy inwestycyjnych osiągając wartość 287 mln PLN. Wartość aktywów pod zarządzaniem funduszy otwartych Alior TFI wzrosła r/r o 57 proc. do niemal 920 mln PLN. Z kolei Alior Leasing zrealizował sprzedaż na poziomie 1,6 mld PLN, z czego 634 mln PLN to wynik za III kw.’20 (+ 12 proc. r/r). Jest to wynik sugerujący odreagowanie zachowań klientów po trudnym II kwartale. Liczymy na kontynuację tych trendów w kolejnym okresie

 

komentuje Duda.

Na koniec września saldo portfela należności leasingowych wyniosło 5,3 mld PLN i było wyższe o 0,4 mld PLN niż na koniec III kw. 2019 roku. Liczba klientów spółki wzrosła r/r o 14,3 tys. i wynosi 65,3 tys. Z kolei liczba podpisanych umów w portfelu Alior Leasing to 90,1 tys. (+ 19 tys. r/r).  

Kolejne udogodnienia dla klientów

W drugiej połowie roku bank konsekwentnie rozwijał kanały zdalne, stale pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które ułatwiają zdalne bankowanie naszym klientom. Mamy ambitne plany i szereg wdrożeń, które jeszcze w tym roku będą do dyspozycji użytkowników

mówi Iwona Duda.

W III kw.’20 Alior Bank promował zdalne kanały bankowości, które umożliwiały klientom korzystanie z usług bez wychodzenia z domu. Wśród wprowadzonych w tym okresie narzędzi znajduje się między innymi wykorzystanie biometrii w celu identyfikacji klienta w procesie otwarcia rachunku. Całkowicie zdalny proces zakładania Konta Jakże Osobistego został wprowadzony w aplikacji dzięki rozwiązaniu video selfie. Bank rozszerzył także oferowane usługi z zakresu otwartej bankowości poprzez udostępnienie podglądu rachunków z siedmiu innych banków poprzez bankowość w Alior Online.

Kolejnym wdrożeniem w kanałach cyfrowych banku jest m.in. udostępnienie klientom usługi moBILET do zakupu biletów komunikacji miejskiej oraz parkingowych za pomocą aplikacji, a już niebawem klienci Alior Banku będą mogli skorzystać z możliwości, jaką daje Autopay – system automatycznych opłat za przejazdy autostradami.

Alior Bank doceniony

Alior Bank dzięki szybkiemu reagowaniu na zmieniające się otoczenie oraz dostosowywaniu oferty do oczekiwań klientów, został wyróżniony w niezależnych rankingach. Otrzymał pierwsze miejsce w zestawieniu „Bank przyjazny Firmie” magazynu „Forbes” oraz pierwsze miejsca w kluczowych kategoriach „Bankowość tradycyjna” i „Bankowość zdalna” w rankingach tygodnika „Newsweek”.

W ramach synergii z Grupą PZU, Alior Bank kontynuuje rozwój platformy Cash - w ramach synergii z Grupą PZU. Pozwala ona na skorzystanie z oferty pożyczki gotówkowej przez pracowników firm, które chcą dołączyć do platformy. Korzystać z niej mogą m.in. pracownicy spółki Link4. Rozwiązanie będzie udostępniane kolejnym pracodawcom, chętnym do skorzystania z takiej możliwości.

Źródło

Skomentuj artykuł: