Poczta wdroży unijny pakiet VAT dla e-commerce

Poczta zawarła ze swoją spółką technologiczną Poczta Polska Usługi Cyfrowe Sp. z o.o. umowę na przygotowanie oprogramowania niezbędnego do prowadzenia rozliczeń między Pocztą a Krajową Administracją Skarbową. 

Jeszcze tylko przez pół roku będą obowiązywać dotychczasowe zasady obsługi przesyłek spoza UE. 1 lipca 2021 r., wejdzie w życie „pakiet VAT dla e-commerce”, a Poczta Polska wdrażając przepisy prawa europejskiego, przejmie część funkcji realizowanych dotąd przez służby celno-skarbowe i stanie się „bramą podatkową” między UE, a krajami leżącymi poza jej granicami, w tym głównie Chinami. 

Obecnie obsługą przesyłek pocztowych z towarami kupionymi poza UE, czyli np. w Azji i USA, zajmują się służby podatkowe i celne. Poczta przedstawia do kontroli wszystkie przesyłki przedstawicielom KAS i zajmuje się korespondencją z adresatami oraz pobieraniem opłat, które ustalają służby celne. Współpracę tę reguluje porozumienie pomiędzy spółką i Krajową Administracją Skarbową z 2018 r. Na jego podstawie utworzono Oddział Celny Pocztowy w Lublinie, aby kontrolować przesyłki nadchodzące z Azji drogą kolejową przez Małaszewicze.

1 lipca 2021 r. w całej UE wejdzie w życie pakiet VAT dla  e-commerce. Te zmiany prawa unijnego oznaczają, że Poczta Polska przejmie niektóre funkcje realizowane dotychczas przez służby celno-skarbowe i będzie odpowiedzialna za pobieranie podatku VAT od kupujących i przekazywanie go w odpowiedniej wysokości administracji skarbowej.

Rozwój e-commerce ma kluczowe znaczenie dla Poczty Polskiej, dlatego aktywnie odpowiadamy na potrzeby rozwijającego się handlu transgranicznego.  Internet umożliwia zamawianie towarów na całym świecie, a klienci e-sklepów oczekują sprawnej i bezpiecznej ich dostawy. Poczta jako największa spółka infrastrukturalna i logistyczna jest partnerem państwa w zapewnieniu obsługi celnej przesyłek z towarami, których wolumeny utrzymują się na wysokim poziomie z tendencją wzrostową

mówi Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej.

Jego firma zleciła przygotowanie oprogramowania obsługującego zgłoszenia celne przesyłek pocztowych swojej spółce technologicznej Poczta Polska Usługi Cyfrowe Sp. z o.o. (PPUC). Systemy IT, które zostaną przygotowane na mocy zawartej umowy będą wdrożone przed 1 lipca 2021 r.

„Pakiet VAT dla  e-commerce” oznacza, że operatorzy pocztowi w UE będą jednocześnie pełnić funkcję podmiotu, który zgłasza towary - w procedurze celnej importowej - umieszczone w przesyłkach pocztowych, a zakupione poza UE. Przy czym podatek będzie nakładany na wszystkie towary, nawet te o niskiej wartości. Powoduje to m.in. konieczność stworzenia efektywnego systemu IT do obsługi przesyłek połączonego z państwowym systemem celno-podatkowym. 

Poczta Polska planuje realizację w ciągu pierwszej połowy nadchodzącego roku kampanii informacyjnej, w ramach której przekaże pełną informację o ważnych dla klientów aspektach funkcjonowania nowych regulacji celno-podatkowych, w tym dla użytkowników platform e-commerce zlokalizowanych poza UE.

Źródło

Skomentuj artykuł: