Połowa polskich firm skorzystała z niebankowego e-kantoru

Niskie koszty transakcyjne i korzystny kurs wymiany to podstawowe powody, dla których przedsiębiorcy wybierają platformy walutowe. 
 

Jak wynika z badania Ipsos, przeprowadzonego na zlecenie platformy wymiany walut dla firm, ProStream, porównywanie oferty skłania firmy do zmiany dostawców lub negocjowania lepszych warunków u obecnego.  
 

Dwie trzecie polskich firm, które mają zagranicznych kontrahentów, wymienia walutę od 2 do 10 razy w miesiącu. Co dziesiąty przedsiębiorca kupuje walutę 25 razy i więcej. Najczęściej jest to kwota między 300 tys. zł a 1 mln zł – wynika ze wspomnianego badania. 53 proc. firm zawsze porównuje kursy walut przed zleceniem transakcji, 43 proc. robi to od czasu do czasu. 
 

Ponadto aż 71 proc. przedsiębiorców po przejrzeniu warunków od konkurencji postanowiło podjąć działania, by poprawić warunki na jakich wymienia waluty. Jaki był rezultat? W 31 proc. przypadków podjęte zostały negocjacje z dotychczasowym dostawcą, co zakończyło się uzyskaniem korzystniejszych warunków wymiany. Aż 22 proc. badanych po zapoznaniu się z ofertą rynkową zaczęło z kolei współpracę z nową platformą FX. 
 

- Dzięki darmowym przelewom SWIFT przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić nawet kilkaset zł na jednym przelewie. Niski spread pozwala z kolei zmniejszyć koszt wymiany walut liczony już w tysiącach złotych – mówi Radomir Lapčík, założyciel ProStream. 
 

Jak zaznacza spread walutowy od jego firmy wynosi średnio 0,1 proc., czyli jest kilkukrotnie niższy niż w większość krajowych kantorów internetowych i internetowych kantorach bankowych. Platforma oferuje też darmowe przelewy SEPA i Swift. Oferta jest taka sama dla wszystkich firm - niezależnie od ich rozmiarów. 
Z badań Ipsos wynika, że to właśnie koszty są kluczowymi parametrami decydującymi o wyborze platformy wymiany walut. Przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się zmienić dostawcę usług FX, jako powody wskazali przede wszystkim niższe opłaty (32 proc wskazań) i korzystniejsze kursy niż u konkurencji (32 proc.). Dalej są funkcjonalności platformy (przelewy zbiorcze, śledzenie kursów) (28,2 proc.) i potrzeba szybszych przelewów (26,9 proc.). 
 

- Rynek wymiany walut jest mocno konkurencyjny, zarówno jeśli chodzi o zakres usług, jak i ceny, dzięki czemu przedsiębiorcy mogą wybrać ofertę dopasowaną do ich potrzeb. Jednak kluczowy jest korzystny kurs z niskim spreadem i brak prowizji za przelewy SWIFT. Na pytanie co skłoniłoby twoją firmę do zmiany dostawcy w przyszłości, aż 52,3 proc. odpowiada, że lepszy kurs, a 42,8 proc. że niższe opłaty transakcyjne - dodaje Lapčík.

Źródło

Skomentuj artykuł: