- Rozbudowa terminala kontenerowego w Gdańsku, zwiększenie możliwości przeładunkowych to krok w stronę zbudowania w Gdańsku zdecydowanie największego portu przeładunkowego na Bałtyku - podkreślił premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji w Porcie Gdańsk. Największy terminal kontenerowy na Bałtyku - DCT Gdańsk rozpocznie budowę trzeciego nabrzeża i placu składowego w Porcie Gdańsk o nazwie Baltic Hub Terminal 3.
Dzięki tej inwestycji Polska będzie mogła konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam, zaś możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk wzrosną do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych).
Budowa nowej głębokowodnej części portu nie tylko zwiększy potencjał przeładunkowy Portu Gdańsk, ale stworzy realne możliwości przeobrażenia go w jeden z wiodących portów w Europie. Dzięki temu Polska stanie się prawdziwym hubem logistyczno - transportowym.
Ten port to bardzo duża szansa dla Polski. Zwiększą się możliwości przeładunkowe. To zasadnicze zwiększenie potencjału. Trzeci etap rozbudowy terminala wraz z czwartym, który już na horyzoncie widnieje, to znakomita szansa żeby stworzyć powiązaną siec różnych kolejowych, drogowych i morskich szlaków komunikacyjnych. To zwiększy potencjał przeładunkowy i zainteresowanie Polską
Dzięki Baltic Hub Terminal 3, Polska będzie mogła konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam. Port Gdańsk będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego, państw Grupy Wyszehradzkiej oraz Białorusi i Ukrainy. Baltic Hub Terminal 3 powinien zostać oddany do użytku w połowie 2024 roku.
DCT Gdańsk S.A. został wybrany w procedurze przeprowadzonej przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. do dzierżawy terenu, który zostanie zrekultywowany przez inwestora. W ramach inwestycji powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 m oraz plac o powierzchni ponad 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU rocznie.
Rząd od lat zabiegał o rozwój polskiej gospodarki morskiej. Powyższa inwestycja może powstać, ponieważ przygotowano dla niej falochrony, obrotnicę i tor podejściowy dla największych statków świata. Koszt tych działań to 1,5 mld zł finansowana ze środków UE i budżetu państwa. Prace niebawem się zakończą.
Nasza zależność od kapitału zagranicznego zmalała. Nasz rozwój jest bardziej rozwojem wewnętrznym. Porty na Bałtyku zasadniczo się do tego przyczyniają
Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. W rankingu portów europejskich plasuje się dziś na 18 miejscu. Na początku 2021 r. awansował do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim.