Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej i spowolnienia w e-commerce po pandemii COVID-19, w Polsce w 2022 r. liczba przesyłek kurierskich wyniosła niemal 900 mln, czyli o 15,2 proc. więcej niż rok wcześniej i dwukrotnie więcej niż w 2019 r. W całym polskim rynku pocztowym przesyłki te stanowią już 66,8 proc. wartości, i są tym segmentem, którego wartość rośnie najszybciej – napisał Tygodnik Gospodarczy PIE, nr 25/2023.
Jednocześnie według ekspertów Last Mile Experts, w Polsce jest niemal 29 tys. automatów paczkowych oraz niemal 30 tys. innych punktów odbioru przesyłek, a liczby te stawiają Polskę wśród europejskich liderów.
Polska jest na 3. miejscu pod względem liczby punktów odbioru w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców i liderem pod względem całkowitej liczby automatów paczkowych. W całej Europie (UE i Wlk. Brytania) w 2022 r. było ok. 120 tys. automatów paczkowych, a zatem mniej więcej co czwarty znajdował się w Polsce.
Pandemia COVID-19 była katalizatorem rozwoju rynku przesyłek pocztowych, podobnie jak zakupów e-commerce. Jednak o ile dynamika handlu elektronicznego w Polsce znacząco osłabła, o tyle rynek paczek cały czas szybko się rozwija. Stoją za tym prawdopodobnie dwa czynniki: zmiany preferencji kupujących oraz rozwój platform C2C, umożliwiających sprzedaż bezpośrednio pomiędzy konsumentami, np. używanych ubrań, elektroniki, zabawek czy innych przedmiotów. Nie bez znaczenia są też inwestycje operatorów punktów odbioru i automatów paczkowych, cały czas rozwijających swoje sieci. W Polsce w ciągu roku przybyło ponad 9 tys. tego rodzaju automatów, a wielu operatorów deklaruje stawianie kolejnych.
Wyzwaniem dla przyszłego rozwoju rynku przesyłek będą z pewnością kwestie środowiskowe. Polityki klimatyczne oraz regulacje wprowadzane na poziomie poszczególnych miast wpłyną na preferencje dotyczące dostaw. Być może kupujący będą akceptowali wydłużenie czasu oczekiwania na przesyłkę, dzięki czemu uda się ograniczyć liczbę kursów pojazdów dostawczych; z kolei wymuszanie otwierania sieci automatów paczkowych dla różnych dostawców pozwoli ograniczyć liczby nadmiarowych urządzeń. Jednocześnie rozwój technologiczny może pomóc ograniczyć liczbę zwrotów (np. lepsze dopasowanie ubrań dzięki algorytmom AI), jak też liczbę opakowań, przez wprowadzenie wielorazowych paczek i systemu kaucyjnego.