Polski sektor samochodowy ucierpiał najbardziej

Według niemieckiego portalu polski sektor motoryzacyjny był najbardziej dotkniętym spośród wszystkich krajowych sektorów przemysłu podczas obecnej pandemii. Biorąc pod uwagę fakt, że eksport napędza produkcję, nie jest to zaskakujące.

Deutsche Welle powołując się na Główny Urząd Statystyczny podaje, że produkcja samochodów osobowych spadła w naszym kraju w ujęciu rocznym o kilkadziesiąt procent. Przez większość kwietnia produkcja samochodów osobowych była wstrzymana po zawieszeniu pracy fabryk: Fiata Chryslera, Opla (Peugeot-Citroen) i Volkswagena, z których wszystkie zawiesiły produkcję w drugiej połowie marca. W marcu wyprodukowano tylko 20 100 samochodów, o 52% mniej niż rok wcześniej.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) poinformował, że kluczowym czynnikiem jest „wysoki poziom integracji Polski w globalnych łańcuchach dostaw i duża zależność od handlu, zwłaszcza w UE”.

W raporcie banku stwierdzono, że polska gospodarka spadnie w tym roku o 3,5%, ale za to wzrośnie o 4,0% w 2021 r. Zdaniem niektórych niemieckich analityków Polska była odporna na światowy kryzys finansowy w latach 2008-09, ale „tym razem nie pozostanie bez szwanku”.

Jak zauważa portal, przemysł samochodowy w Polsce stanowi istotną część gospodarki, stanowiąc około 11% produkcji przemysłowej i około 4% produktu krajowego brutto. Sektor ten zatrudnia około 130 000 osób i produkuje 800 000–900 000 osobowych pojazdów rocznie.

Produkcja większych pojazdów użytkowych wynosi 70 000–90 000 sztuk rocznie. Większość produkcji sektora jest przeznaczona na eksport, głównie do UE.

Zdecydowana część tego sektora jest kontrolowana przez zachodnie firmy i finansowana z inwestycji zagranicznych. Do głównych zachodnich przedsiębiorstw o znaczącej obecności w tym sektorze należą: Fiat, Opel, Toyota, Volkswagen, MAN (pojazdy użytkowe), Volvo i Scania AB.
Fiat tradycyjnie był najsilniej obecny w Polsce. Plan montażu Polskiego Fiata powstał w latach dwudziestych XX wieku, a produkcję pojazdów na licencji Fiata wznowiono w PRL-u w 1967 roku. Portal przypomina, że producent autobusów i ciężarówek Solaris to największa firma polskich inwestorów.

Jak zauważają niektórzy eksperci aktywność produkcyjna w Polsce spadła w kwietniu do rekordowo niskiego poziomu. 

Deutsche Welle przypomina, że polski rząd ogłosił program pomocowy o wartości ponad 300 miliardów złotych (72 miliardy dolarów, 66 miliardów euro) w celu zwalczania ekonomicznych skutków pandemii.

Polska, kraj liczący 38 milionów, jak dotąd zgłosiła 22 074 przypadki COVID-19 i 1024 zgonów, czyli o wiele mniej niż w innych krajach UE – zauważa DW.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: