Powstaje krakowski „obwarzanek” dróg szybkiego ruchu

Trwają prace na budowach dróg ekspresowych S7 Widoma - Kraków i S52 Modlnica - Kraków Mistrzejowice. Po ukończeniu tych inwestycji Kraków będzie miał pełną obwodnicę złożoną z dróg szybkiego ruchu. Obie trasy powstają z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

– Startowaliśmy od zera, bo ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z planów rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. W bardzo szybkim tempie zostały uzyskane wszystkie konieczne decyzje i pozwolenia, zapewniliśmy finansowanie dla tej trasy, podpisaliśmy umowy z wykonawcami, a dzisiaj widzimy już bardzo znaczące zaawansowanie prac budowlanych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Północna Obwodnica Krakowa przechodzi przez teren gminy Zielonki. To stwarza wyzwania i nieuchronne uciążliwości dla mieszkańców podczas prac budowlanych. Jestem wdzięczny zarówno GDDKiA, jak i wykonawcy, za dobrą współpracę. Gdyby nie ta współpraca, uciążliwości dla naszych mieszkańców byłyby znacznie większe – powiedział Arnold Kuźniarski, zastępca wójta gminy Zielonki.
Rok 2023 to czas intensywnych prac na budowach dróg S7 i S52. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (w ciągu S52) przekroczyła już półmetek, a zaawansowanie na budowie S7 wynosi ponad 25 proc. Obie inwestycje są realizowane w wymagającym, zurbanizowanym terenie z gęstą siecią dróg lokalnych, linii kolejowych i infrastruktury technicznej. Dlatego też zaplanowano na ich trasie wyjątkowo dużo, bo aż 50 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele.
Realizacja S7 od Widomej do Nowej Huty obejmuje budowę trasy o długości 18,3 km, z czego odcinek miejski (pomiędzy węzłami Raciborowice i Kraków Nowa Huta) to 7,1 km. W ramach tego odcinka zaplanowano budowę czterech węzłów (Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów). Na odcinku miejskim powstanie 21 obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, estakad, przejść dla zwierząt i przejść podziemnych dla pieszych. Zaawansowanie prac wynosi ok. 26 proc. Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł, a łączny koszt realizacji to ponad 2,3 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków unijnych. 
Północna Obwodnica Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc. Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji obwodnicy to prawie 2,4 mld zł. 
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Skomentuj artykuł: