Prace przy przekopie Mierzei nabierają tempa

Jesteśmy już w drugiej fazie rządowej inwestycji, która połączy wody Zalewu Wiślanego i port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Inwestycji, dzięki której na mapie Polski zafunkcjonuje nowa droga, droga wodna, pozwalająca w sposób niezakłócony i swobodny realizować żeglugę zarówno pod banderą polską, jak i państw trzecich. Rozpoczęcie prac przy części toru wodnego na rzece Elbląg ma istotne znaczenie dla terminowej realizacji programu wieloletniego, uchwalonego przez Radę Ministrów w 2016 r. - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

 

Obecnie wykonawca przystąpił do robót związanych ze wzmacnianiem podłoża gruntowego pod drogę prowadzącą do mostu, który powstanie w Nowakowie. W toku są również prace polegające na przygotowaniu dróg technologicznych i zagospodarowaniu placu budowy pod kątem logistycznym.

Etap drugi polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka dogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg. W tym momencie jesteśmy na etapie wykonywania dróg technologicznych oraz robót wzmocnieniowych pod nasypy drogowe, które są wykonywane w technologii drenów prefabrykowanych i nasypów przeciążeniowych, a także kolumn betonowych, zbrojonych profilami stalowymi

mówi Michał Tersa, z-ca kier. kontraktu z firmy Budimex SA.

W kolejnym etapie zostanie wykonane posadowienie obiektu mostowego. Po zakończeniu robót wzmocnieniowych przejdziemy do wykonywania nasypów oraz podpór mostu obrotowego

dodaje.

W najbliższych dniach do Portu Gdańsk dotrze pierwszy transport ścianek szczelnych z Luksemburga. Ścianki zostaną przeładowane na pontony transportowe i drogą wodną dostarczone na budowę nowej drogi wodnej. Ścianki posłużą do obudowy nowego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg.  Łączna powierzchnia nowych ścian i brzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 km2.

W dalszej kolejności wykonawca przystąpi do prowadzenia robót kafarowych.

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską weszła w drugi etap, na realizację którego umowę podpisaliśmy 20 kwietnia br. Czas realizacji przedsięwzięcia to 24 miesiące. Składa się on z trzech zasadniczych elementów – obudowy brzegów rzeki Elbląg, mostu w nowej przeprawie w Nowakowie oraz przebudowie drogi powiatowej właśnie do tego mostu. Most w Nowakowie wykonywany jest w celu  likwidacji utrudnienia nawigacyjnego, które jest powyżej tego mostu w kierunku północnym  - tzw. most pontonowy. To przedsięwzięcie pozwoli na usuniecie największych utrudnień nawigacyjnych i poszerzenie toru na rzece Elbląg do parametrów opisanych projektem budowlanym

mówi Andrzej Małkiewicz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni.

Nowy most będzie miał długość 104,3 m z rozpiętością przęseł 2 x 51,5 m.
Wartość całego kontraktu wynosi ponad 570 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące (umowa została podpisana 20.04.2021 r.).

Źródło

Skomentuj artykuł: