Prawie 300 mln zł unijnego dofinasowania na linię kolejową CPK Warszawa-Łódź

 Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł (prawie 64 mln euro) z instrumentu CEF „Łącząc Europę” na opracowanie projektu budowlanego dla strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Nowy 140-km odcinek KDP dwukrotnie skróci czas przejazdu między tymi dwoma miastami, włączając lotnisko CPK w sieć kolejową.

Dofinansowany projekt obejmuje opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, niezbędnej do rozpoczęcia budowy dwóch odcinków: od Warszawy Zachodniej do skrzyżowania z linią kolejową nr 11 (LK11) na obszarze planowanego węzła CPK oraz od skrzyżowania z LK11 do stacji kolejowej Łódź Niciarniana.  

Zakres zadania, na które UE przyznała dofinansowanie, obejmuje m.in. wykonanie kompletnego projektu budowlanego, pozyskanie pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnych, które poprzedzają wniosek o pozwolenie na budowę. Wartość projektu została oszacowana na około 350 mln zł, z czego 85 proc., czyli ok. 64 mln euro (ok. 290 mln zł) stanowi dofinansowane z UE. 

– Lotnisko CPK wraz z nową linią KDP między Warszawą i Łodzią stanowią ważny element transeuropejskiej sieci TEN-T, czyli strategicznej unijnej infrastruktury transportowej. To bardzo dobra wiadomość, że Komisja Europejska konsekwentnie utrzymała ją na liście swoich priorytetów, które będą dofinansowywane ze środków wspólnotowych – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. 

– Odcinek Warszawa-CPK – Łódź jest kluczowy dla całego systemu kolejowego CPK. Już niedługo zapewni on dojazd nie tylko do nowego lotniska, ale również do głównej stacji przesiadkowej w Polsce. Wygrana CPK w ogólnoeuropejskim konkursie CEF zapewnia środki na realizację tego projektu – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. 

Dla linii KDP miedzy Warszawą i Łodzią trwają już zaawansowane prace projektowe. Dokumentację dla odcinka Warszawa –CPK przygotowuje od listopada ub. roku na zlecenie CPK konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii od CPK do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika. 

Odcinek między Warszawą i Łodzią będzie częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania będą stanowić tzw. linię „igrek” (od swojego kształtu). W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjną do 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h (taka jest prędkość projektowa).

Dzięki inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiem potrzebujemy dwa razy więcej czasu). Podróżni dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny.  

W planach UE linia kolejowa Warszawa-Łódź – Poznań/Wrocław to część składowa Europejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.  

W 2021 r. spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln zł na wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi i dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań.  

Źródło

Skomentuj artykuł: