Przekop Mierzei na 3 miesiące przed otwarciem

Ostatecznych kształtów nabiera inwestycja, której celem jest wytyczenie nowej drogi wodnej na Mierzei Wiślanej. Śluza kanału żeglugowego jest już docelowo napełniona wodą, co oznacza, że połączenie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki Gdańskiej stało się faktem.

Zrealizowano już także większość prac w porcie osłonowym oraz w rejonie sztucznej wyspy. Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zaplanowano na 17 września br.

- Przy każdej wizycie z radością obserwuję postęp prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. Cieszę się, że budowa zmierza dużymi krokami ku końcowi. Kanał przez Mierzeję Wiślaną prezentuje się okazale. Inwestycja ta skróci i uprości żeglugę oraz sprawi, że nie będzie już potrzeby korzystania z Cieśniny Piławskiej - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej wykonywanego w ramach pierwszej części inwestycji to wysoce skomplikowany inżynieryjnie i technologicznie projekt. Jego inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum złożone z firm NDI i Besix.

- Realizowana jest również druga cześć inwestycji - obudowa brzegów rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie. Trwa także mobilizacja jednostek i prace przygotowawcze w ramach trzeciej części, obejmującej budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym, do utrzymania którego będzie służyła pogłębiarka, na budowę której również podpisaliśmy już umowę – stwierdził dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Ścianki śluzy w demontażu

Choć na wykonanie robót generalny wykonawca ma jeszcze około trzech miesięcy, to większość najważniejszych prac już jest zrealizowana. Zalano m.in. śluzę kanału żeglugowego, która będzie niwelować różnicę poziomu wód w obu zbiornikach i zapobiegać ich mieszaniu się. Obecnie kończy się też demontaż ścianek technologicznych, które zamykają śluzę od strony północnej i południowej. Ostateczne usunięcie ścianek oznacza faktyczne połączenie Zalewu z Zatoką.

Inwestycje realizowane są też w rejonie sztucznej wyspy, która docelowa ma mieć 181 hektarów, na których schronienie znajdą ptaki. Wszelkie prace potrwają jeszcze około dwóch miesięcy. Generalny wykonawca działa zgodnie z harmonogramem.

Docelowo nowy kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Po zakończeniu wszystkich części projektu w 2023 r. do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do czterech i pół m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m.

Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego w gminie Sztutowo oraz Krynica Morska zlokalizowana jest część przedsięwzięcia obejmująca budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy. W granicach województwa warmińsko-mazurskiego, w gminie Tolkmicko, zlokalizowana jest południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym oraz w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga – tor wodny na rzece Elbląg z przyległymi terenami lądowymi.

Skomentuj artykuł: