Przewoźnik liczy na oszczędności

PKP Intercity zakończyło montaż liczników energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych, dzięki czemu spółka ma zaoszczędzić na kosztach zakupu energii elektrycznej - poinformował w poniedziałkowym komunikacie kolejowy przewoźnik.

PKP Intercity umowę na instalację układów pomiarowych zawarło ze spółką SESTO w kwietniu 2019 roku. W ramach kontraktu, wartego 5,8 mln zł, firma dostarczyła, zainstalowała i uruchomiła układy pomiarowe. Wdrożyła też system wspierający bieżący monitoring zużywanej energii, parametrów zasilania oraz śledzenie pojazdów w trybie on-line.

Przewoźnik podkreśla, że realizacja tego przedsięwzięcia umożliwia podniesienie efektywności gospodarki energetycznej PKP Intercity.

Zgodnie z zawartą umową spółka SESTO będzie świadczyć usługi serwisowo-utrzymaniowe układów pomiarowo-rozliczeniowych przez 48 miesięcy od przekazania ich do eksploatacji.

PKP Intercity informuje, że inwestycja w system pomiarowy sprawiła, że przewoźnik posiada narzędzie, dzięki któremu może wprowadzić działania zmierzające do obniżenia kosztów, ponieważ zapłaci za tę energię, którą faktycznie zużywa, a nie za szacunki jej zużycia.

Kolejowa spółka dodaje, że eksploatuje obecnie około 25 proc. taboru, który posiada zdolność do oddawania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej, to tzw. rekuperacja energii elektrycznej - czyli odzyskiwanie energii wytwarzanej podczas hamowania pociągu. Przewoźnik przypomina, że w umowie z dostawcą energii elektrycznej zawarto zapisy umożliwiające rozliczanie energii elektrycznej oddawanej przez pojazdy kolejowe do sieci trakcyjnej, co dodatkowo pozwoli na redukcję kosztów zakupu energii trakcyjnej.

“Montaż liczników energii elektrycznej w pojazdach PKP Intercity to początek programu zwiększania efektywności energetycznej i systemu zarządzania energią elektryczną. Zyskaliśmy narzędzie identyfikowania rzeczywistego zużycia prądu oraz potencjalnych obszarów obniżenia jego zużycia. Dzięki licznikom możliwe będzie dokonanie pełnej analizy energochłonności wybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru”

podsumowuje cytowany w komunikacie Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.
Źródło

Skomentuj artykuł: