"Przyłączyliśmy Świnoujście do Polski". Otwarcie tunelu pod Świną

- Dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski - powiedział podczas uroczystości oddania do użytku tunelu pod Świną prezydent Świnoujścia, Janusz Żmurkiewicz.

Dziś w południe w Świnoujściu odbyła się uroczystość otwarcia ważnej inwestycji dla całego miasta i regionu - uruchomienia tunelu pod Świną, łączącego dwie części miasta.

- Dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski, jak to w 2007 r. powiedział pan premier Kaczyński, uznając, że budowa tunelu pod Świną to polska racja stanu – podkreślił prezydent miasta, Janusz Żmurkiewicz.

Wspomniał, że "realna szansa na budowę stałej przeprawy po raz pierwszy miała miejsce w lipcu 2007 r.", kiedy Świnoujście odwiedzili premier Jarosław Kaczyński oraz minister Joachim Brudziński. 

- Podczas krótkiej wizyty premier stwierdził, że Świnoujście należy przyłączyć do Polski – oznajmił prezydent miasta.

W trakcie uroczystości odtworzono film z wizyty premiera Kaczyńskiego w Świnoujściu. "Wtedy się to zaczęło" - powiedział.

Na wielkim ekranie wyświetlono materiał wideo, na którym Jarosław Kaczyński zapowiadał budowę tunelu. 

W swoim wystąpieniu, prezes PiS, wicepremier Jarosław Kaczyński, nawiązał do słów swojego brata, Lecha, który twierdził, że "Pomorze Zachodnie to polska racja stanu".

- Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań. Jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my

mówił wicepremier.

- Ten proces trawa i to co dzisiaj się staje, otwarcie tego tunelu, a przedtem jego budowa, jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z całym Pomorzem Zachodnim i całą Polską, ale odnosi się także do tych największych spraw naszego narodu - dodał Kaczyński. 

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że to "kończy etap marzeń, a przenosi w realną, bezpieczną, od dawna wyczekiwaną rzeczywistość". 

- Wszędzie tam, gdzie samorząd chce współpracować z rządem Prawa i Sprawiedliwości, te zadania się udają. Bez względu na poglądy samorządów, mimo trudności i kłopotów, te zadania się udają - powiedział.

- Mamy ambicje i te ambicje realizujemy; w części one są już zrealizowane - dodał Adamczyk. 

- Teraz czas na zachodnią obwodnicę Szczecina (...) To musi zostać wykonane - stwierdził. I podkreślił, że "to jest nasz obowiązek wobec Polski, to jest nasz obowiązek wobec polskiej gospodarki, wobec tych, którzy oczekują od nas wykonania zadań na najwyższym poziomie".


W tunelu powstała jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Na całej długości jest zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 50 km/h, a jego przestrzegania będzie pilnował system odcinkowego pomiaru prędkości.

Po otwarciu tunelu kierowcy na rondzie w rejonie osiedla Łunowo łączącym DK93 i DK3 będą musieli zjechać na DK3, a nie tak jak wcześniej na DK93 w kierunku przeprawy Karsibór. Po około 6 kilometrach dojadą do ronda na wjeździe do tunelu (ulice Duńska i Fińska). Na tym odcinku powstaje droga ekspresowa S3, w wielu miejscach są tymczasowe organizacje ruchu i trzeba zachować szczególną uwagę. Od strony wyspy Uznam wylot z tunelu znajduje się na ulicy Karsiborskiej.

Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, a długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gulermak. Koszt budowy przekroczył 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

Zachodnia obwodnica Szczecina będzie miała blisko 50 km, a w jej ciągu zaplanowano 5-km tunel pod Odrą. Będzie to drugi, obok zbudowanego pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce. 30 listopada 2022 r. w Ministerstwie Infrastruktury zawarto umowy na prace projektowe dla dwóch odcinków nowej trasy, która omija aglomerację szczecińską od zachodu i północy.

Źródło

Skomentuj artykuł: