PZU rozpoczyna testowanie wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji

Jednym z głównych założeń strategii Grupy PZU jest wykorzystanie nowych technologii we wszystkich obszarach działalności firmy. Dla PZU kluczowe jest używanie ich w odpowiedzialny, przemyślany sposób. 

Dlatego największy polski ubezpieczyciel powołał zespół GPT Lab, którego zadaniem jest analiza sposobów bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach PZU oraz testowanie pierwszych pilotażowych projektów opartych o wspomnianą technologię.

Generatywna sztuczna inteligencja (GSI), w tym jej pierwszy powszechnie znany przedstawiciel – ChatGPT, to technologia pozwalająca m.in. na tworzenie kontekstowych, spójnych odpowiedzi na różne pytania i zgłoszenia. Na podstawie przesłanych wcześniej danych generatywna sztuczna inteligencja jest w stanie m.in. podsumowywać treści, analizować dostarczone materiały, odpowiadać na pytania czy wspierać użytkowników jako wirtualny asystent.  

PZU ma doświadczenie w testowaniu i wdrażaniu najnowszych technologii, zatem również w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji będzie budować niezbędne kompetencje i testować możliwości wykorzystywania tego typu algorytmów w bieżącej działalności. W tym celu ubezpieczyciel stworzył zespół GPT Lab, którego głównym zadaniem jest zbieranie, analizowanie i opracowywanie pomysłów na wykorzystanie potencjału generatywnej sztucznej inteligencji, przygotowanie bezpiecznych sposobów jej testowania oraz realizacja pierwszych pilotaży rozwiązań opartych na tej technologii. 

- Podczas pierwszych wewnętrznych warsztatów z udziałem przedstawicieli biznesu i IT wypracowaliśmy wiele pomysłów na wykorzystanie potencjału algorytmów generatywnej sztucznej inteligencji w PZU. Z jednej strony GSI miałaby poprawić doświadczenia naszych klientów, a z drugiej - usprawnić naszą codzienną pracę - mówi Tomasz Żelski, dyr. zarządzający ds. digitalizacji w Grupie PZU. 

Pierwszym krokiem jest określenie bezpiecznego sposobu testowania tak innowacyjnych rozwiązań.  Zadania zespołu GPT Lab będą realizowane w ramach stworzonych dla PZU, wydzielonych zasobów chmurowych wiodącego dostawcy rozwiązań tego typu. Istotne będą także odpowiedni dobór tematów i zapewnienie stałej kontroli człowieka nad wynikami działania sztucznej inteligencji. Dzięki takiemu podejściu PZU będzie realizować pierwsze eksperymenty z technologią w sposób bezpieczny, wiarygodny i z zapewnieniem najwyższych standardów regulacyjnych i etycznych. 

- Technologie sztucznej inteligencji oprócz oczywistych szans niosą ze sobą także wielkie wyzwania związane m.in. z jakością ich działania, wiarygodnością czy bezpieczeństwem przechowywania danych. Ten temat jest dla nas, jako zaufanej instytucji finansowej, szczególnie istotny, dlatego jednym z kluczowych zadań zespołu jest przygotowanie zasad bezpiecznego testowania rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji. W tym wypadku przyjmujemy strategię małych kroków. Rozpoczniemy od tematów relatywnie małych, przechodząc z czasem do bardziej złożonych zagadnień - dodaje Tomasz Żelski. 

Jako lider transformacji technologicznej w sektorze ubezpieczeń PZU stosuje mechanizmy pozwalające testować i weryfikować nowe technologie. Wsparciem strategicznego procesu budowania relacji z klientami firmy opartego na nowym podejściu jest wykorzystanie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, big data i rozwiązaniach mobilnych, które przyczynią się do budowy trwałej przewagi technologicznej w zakresie zintegrowanej obsługi klienta. Stale rozwijanym rozwiązaniem jest również chmura prywatna, dzięki której optymalizacji i automatyzacji podlega infrastruktura technologiczna, którą dysponuje PZU.  

- W aktualnej strategii zapisaliśmy, że będziemy coraz szerzej wykorzystywać sztuczną inteligencję i już teraz regularnie zwiększamy liczbę procesów, w których jej codziennie używamy. Nie mogliśmy zatem pominąć obiecującej technologii jaką jest generatywna sztuczna inteligencja, a prace w ramach GPT Lab pozwolą nam ją bliżej poznać i przygotować do ewentualnego wykorzystania w praktyce - mówi Marcin Góral, dyrektor zarządzający ds. strategii Grupy PZU. 

Źródło

Skomentuj artykuł: