ESG czyli środowisko, społeczeństwo i zarządzanie, stały się czołowym trendem w prowadzeniu biznesu, najpierw globalnie, a teraz także lokalnie. Spełnianie kryteriów ESG jest wykorzystywane do pozafinansowej oceny organizacji, co ma odzwierciedlenie w ocenie możliwości finansowych, np. ratingów kredytowych. Raporty ESG zaczną funkcjonować w Unii Europejskiej od 1 stycznia 2024 r. W 2025 r. będą musiały raportować spółki notowane na giełdzie, zatrudniające powyżej 500 pracowników, a proces ten będzie postępował i obejmował coraz mniejsze i bardziej różnorodne podmioty.
Jak wynika z danych przedstawionych podczas debaty na temat ESG, która odbyła się w ramach Dnia Kariery Kobiety w IT 2022, organizowanej przez Future Collars, rynek inwestycji o charakterze ESG funkcjonuje już od jakiegoś czasu.
- Warto zwrócić uwagę na zielone obligacje, czyli Sustainability Linked Bond, których wartość wynosi 900 mld dol. To tylko jeden z przykładów, który pokazuje, że inwestorzy zwracają coraz większą uwagę na firmy, które stawiają na zrównoważony biznes – skomentowała Lucyna Stańczak-Wuczyńska z BNP Paribas Polska
Czy zrównoważony biznes to tylko kolejna moda, czy też bezwzględna konieczność?
Można powiedzieć, że jedno i drugie. Z jednej strony, coraz więcej firm stawia na zrównoważony biznes, ponieważ zdają sobie sprawę, że jest to kluczowe dla ich wizerunku i postrzegania wśród klientów, inwestorów i pracowników. Z drugiej strony, zrównoważony biznes staje się coraz bardziej konieczny ze względu na rosnące problemy środowiskowe, społeczne i gospodarcze.
Warto zatem zwrócić uwagę na trend ESG i stawiać na zrównoważony biznes, zarówno dla dobra swojej organizacji, jak i dla dobra całego społeczeństwa i planety. Coraz więcej firm decyduje się na inwestowanie w zielone technologie, ochronę środowiska i społeczeństwo, co może przynieść korzyści finansowe i pozytywny wpływ na ich wizerunek.
- Decyzje inwestycyjne już dzisiaj muszą brać pod uwagę strategie ESG, bo jest to bezpośrednio związane z konkurencyjnością firmy - opowiada Lucyna Stańczak-Wuczyńska, Przewodnicząca Rady Nadzorczej BNP Paribas Polska.
- W obecnej sytuacji energetycznej, kiedy koszt OZE stał się niższy od kosztów energii tradycyjnej, każda inwestycja wymaga weryfikacji pod kątem pozyskiwania źródeł energii. Musimy także weryfikować inwestycję pod kątem zużycia materiału, bo nie mówimy tylko o śladzie węglowym i CO2, ale też o zużyciu wody, materiałów, plastiku. Co jest również ważne, to potrzeby konsumenckie i zmiana nastawienia konsumentów, którzy oczekują produktu, który na etykiecie będzie miał informację o śladzie węglowym, zużyciu energii i zużyciu surowców. Trzeci element to regulacje – a regulacje europejskie są bardzo progresywne.
- Zbadaliśmy niedawno pod tym kątem 200 firm w Polsce z kategorii consumer goods. Z badania wynikło, że firmy, które mają strategię zrównoważonego rozwoju, mają w danym roku trzy razy większą szansę odnotować zysk operacyjny - twierdzi Anna Miazga, Sustainability Manager z Accenture. - Takich badań jest tysiące. Jeśli ktoś po blisko 10 latach funkcjonowania tego terminu nadal zadaje pytanie, czy ESG się opłaca, to musi odrobić lekcję u podstaw.