Rynek płatności ewoluuje. Użycie gotówki spada, coraz popularniejsze transakcje bezgotówkowe

Na całym świecie transakcje bezgotówkowe stają się coraz popularniejsze, a użycie gotówki spada. Szacuje się, że w 2022 r. dokonywanych będzie już ponad bilion transakcji bezgotówkowych rocznie – wynika z raportu  Capgemini World Payments Report 2019.

W płatnościach bezgotówkowych największe wzrosty notują rozwijające się kraje Azji – 32-proc. wzrost rokrocznie oraz w rejonie CEMEA (Europa Środkowa, Bliski Wschód i Afryka) – wzrost o 19 proc. W krajach rozwiniętych to roczne wzrosty na poziomie 7 proc. Według analizy firmy Capgemini, światowego lidera w dziedzinie doradztwa, usług technologicznych i transformacji cyfrowej, szacunkowa globalna stopa wzrostu płatności bezgotówkowych na świecie wynosi około 14 proc., biorąc pod uwagę wyniki  2019 r. w stosunku do 2018 r.. Prognozy te mogą okazać się jeszcze lepsze biorąc pod uwagę duże zaangażowanie firm technologicznych w tworzenie nowych rozwiązań oraz promocję transakcji bezgotówkowych. Jednocześnie, to wciąż karty debetowe są najpopularniejszym środkiem płatniczym w transakcjach bezgotówkowych.

W Polsce transakcje bezgotówkowe cieszą się dużą, i w ostatnich latach stale rosnącą, popularnością. W okresie 2016-2017 odnotowaliśmy wzrost tego segmentu płatności na poziomie 14 proc. W najbliższym czasie powinniśmy przebić barierę 200 transakcji bezgotówkowych na jednego mieszkańca miesięcznie

komentuje Marcin Szczotok z Capgemini Software Solutions Center.

Według raportu, rynek płatności ewoluuje. To, co do niedawna było domeną banków teraz cieszy się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem dużych firm technologicznych (BigTech) oraz wielu małych graczy, start-upów z kręgu FinTech, które chcą zmienić zasady gry. Wprowadzane na rynek są nowe sposoby płatności, pojawiają się technologie upraszczające transakcje do minimum. Dużym zainteresowaniem cieszą się nowoczesne aplikacje start-upów i rozwiązania płatnicze które zmieniają wręcz zasady panujące dotychczas w bankowości. To ogromne wyzwanie dla banków, które muszą jeszcze dynamiczniej dostosowywać się do potrzeb konsumentów. Z początkiem 2019 roku w Wielkiej Brytanii szacunkowo ok. 61 milionów kont osobistych nie było aktywnie używanych, klienci „porzucili” je na rzecz rozwiązań alternatywnych.

Bezgotówkowe formy płatności opierają się głównie na dostępie do nowych technologii. Giganci z branży technologicznej stali się nowymi rywalami, jak i partnerami dla banków. W bardzo krótkim czasie zmieniają się przyzwyczajenia oraz potrzeby konsumentów. To olbrzymie wyzwanie dla branży finansowej, aby dostosować się do tych zmian, zwłaszcza że w przeszłości portfolio produktów mogło być przez lata takie samo. Obecnie mówimy o potrzebie ciągłej ewolucji w celu dostosowania się do rynku

podkreśla cytowany w komunikacie Piotr Siuda z Capgemini Software Solutions Center.

Banki bardzo powoli zmierzają w kierunku bardziej otwartego podejścia. Większość z nich nie chce korzystać z otwartej bankowości. Tylko 48 proc. badanych przez Capgemini banków zamierza korzystać z otwartych interfejsów API szerzej niż poziom określony przez przepisy. Większość działań podejmowanych przez banki w celu cyfrowej transformacji podyktowana jest dostosowaniem własnych rozwiązań do wymogów wyznaczanych przez regulacje prawne. Eksperci Capgemini radzą, aby banki rzeczywiście zdały sobie sprawę z istoty zastosowania modelu opartego na ekosystemie usług i rozwiązań, tak aby sprostać wymaganiom klientów i móc prosperować w konkurencyjnym otoczeniu. Banki powinny nie tylko rozważyć szybkie wprowadzenie rozwiązań, które pozwolą im dostosować swoje oferty do współczesnego rynku, ale również nadawać kierunek tym rozwiązaniom.

Źródło

Skomentuj artykuł: