Skurczy się polski rynek reklamowy. W kogo kryzys uderzy najmocniej?

Agencja mediowa Zenith prognozuje, że polski rynek reklamowy może spaść może od 7,3 proc. do 14 proc. Najłagodniej kryzys obejdzie się z mediami cyfrowymi, a największe spadki w ujęciu procentowym odnotują prasa, kino i outdoor - napisano w komunikacie prasowym.

- Na podstawie prowadzonych przez nas analiz wytypowaliśmy dwa najbardziej prawdopodobne scenariusze, oczywiście oba zależne od ostatecznej sytuacji związanej z COVID-19 w pozostałych kwartałach 2020 roku. Jeśli będziemy mieć do czynienia ze skutecznym odmrażaniem gospodarki, spadek rynku reklamowego w Polsce może się zatrzymać na koniec 2020 na poziomie minus 7,3 proc. Natomiast jeśli na skutek wzrostu zachorowań restrykcje zostaną zaostrzone wartość rynku reklamowego może spaść nawet o 14 proc. Najłagodniej kryzys obejdzie się z mediami cyfrowymi, a największe spadki w ujęciu procentowym odnotują prasa, kino i outdoor - powiedziała cytowana w komunikacie dyrektor generalna Zenith Polska Anna Bartoszewska.

Zenith podał, że wartość polskiego rynku reklamy po pierwszym kwartale 2020 roku szacowana była na 2,1 mld zł, co oznaczało wzrost wartości o 0,5 proc. w ujęciu rok do roku.

- W styczniu i lutym odnotowana została jeszcze dodatnia dynamika wydatków. W marcu natomiast, w wyniku załamania rynkowego, wprowadzonych restrykcji związanych z COVID-19 oraz wynikających z sytuacji redukcji budżetów reklamowych odnotowano już spadki - napisano w komunikacie.

Z danych Zenith wynika, że po pierwszych trzech miesiącach 2020 roku, wpływy reklamowe z wszystkich mediów z wyjątkiem internetu oraz radia zmniejszyły się. Reklama online wygenerowała budżety o 7,5 proc. wyższe, wpływy z reklam radiowych wzrosły o 1,0 punkt procentowy. Telewizja i outdoor zanotowały spadki odpowiednio o 3,1 proc. oraz 3,5 proc., natomiast prasa oraz magazyny o 11,8 proc. oraz 8,4 proc. Najsilniejszy trend spadkowy - minus 13,5 proc. - obserwować było można w przypadku kin.

Agencja mediowa Zenith szacuje, że globalne wydatki na reklamę spadną w 2020 roku o 9,1 proc, a rynek reklamy najbardziej ucierpiał w drugim kwartale 2020. Prognozowane jest ożywienie w 2021 roku na poziomie 5,8 proc.

W komunikacie poinformowano, że kryzys spowodowany koronawirusem przyspieszył rozwój reklamy w kanale digital, której udział w globalnym rynku po raz pierwszy przekroczył 50 proc. 

Źródło
Tagi

Skomentuj artykuł: