Śmiałe plany PKP Intercity

W 2030 roku PKP Intercity będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów - poinformował Tomasz Gontarz, członek Zarządu PKP Intercity. Zapowiedział także, że jeszcze w tym roku PKP Intercity udostępni nową aplikację mobilną.

- Przez pierwsze dziewięć miesięcy bieżącego roku pociągami PKP Intercity podróżowało 43,5 mln pasażerów - przypomniał w przesłanym komentarzu dot. perspektyw dla kolei w Polsce członek zarządu PKP Intercity, Tomasz Gontarz.

- To o 18 proc. lepszy wynik niż w analogicznym okresie rekordowego do tej pory 2019 roku, kiedy to po sierpniu mogliśmy pochwalić się 36,8 mln podróżnych - wskazał. W ocenie Gontarza "Polacy są gotowi rzadziej korzystać z samochodów i przesiąść się do transportu zbiorowego".

Gontarz jest zdania, że aby utrzymać wzrost zainteresowania transportem kolejowym ważne jest podnoszenie jakości podróży.

- Kluczową rolę odgrywają między innymi rekordowe inwestycje w ramach największego w historii spółki programu "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" - stwierdził. Celem programu jest modernizacja i zakup nowego taboru, unowocześnianie zapleczy technicznych oraz "dalsze zwiększanie komfortu podróży".

- Coraz lepsza oferta transportowa podtrzyma trend powrotu do pociągów i spowoduje, że w najbliższych latach kolej stanie się najpopularniejszym środkiem transportu - prognozuje.

- Walczymy z wykluczeniem transportowym nie tylko uruchamiając nowe połączenia, lecz także inwestując w wygodne pojazdy, dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów - stwierdził w komentarzu Gontarz. Według przywołanych przez niego szacunków "w 2030 roku PKP Intercity będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów".

Gontarz wymienił też działania, które zostaną podjęte, aby lepiej odpowiadać na potrzeby pasażerów.

W najbliższych latach PKP Intercity będzie pracować nad opracowaniem powtarzalnego rozkładu jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę. Chcemy stworzyć spójną sieć transportową dla całego kraju, dostosowaną do potrzeb podróżnych oraz rytmu dobowej aktywności społeczeństwa

doprecyzował.

Przedstawiciel PKP Intercity przypomniał, że przewoźnik planuje oferować pasażerom podróże w ramach trzech kategorii: ekonomicznej, średniej oraz wysokiej.

- Pociągi kategorii wysokiej zapewnią połączenia między największymi miastami i sezonowo z popularnymi miejscowościami turystycznymi - poinformował. Dodał, że te połączenia będą "obsługiwane pojazdami EZT (elektryczny zespół trakcyjny), mogącymi jeździć z prędkością maksymalną 250 km/h". Pociągi kategorii średniej i ekonomicznej mają kursować pomiędzy aglomeracjami z prędkością do 200 km/h.

- Wraz z taborem zmienia się oferta PKP Intercity, która jest dostosowywana do zachodnich standardów. W odpowiedzi na współczesne realia podróżowania, w ostatnich miesiącach rozszerzyliśmy na wszystkie nasze pociągi ofertę "Promo", opartą na dynamicznym zarządzaniu ceną - przekazał Gontarz. Jak wyjaśnił, pozwoliło to na udostępnianie podróżnym "zwiększonej puli tanich biletów na połączenia w mniej popularnych relacjach lub godzinach".

W komentarzu Tomasz Gontarz wspomniał o roli cyfryzacji w rozwoju transportu kolejowego.

- Do 2030 roku pojawi się szereg ułatwień w oparciu o najnowocześniejszą technologię. Obejmą one nie tylko łatwiejsze i bardziej intuicyjne kupowanie biletów, lecz także poprawią logistykę związaną z planowaniem podróży - zapowiedział. Wśród planowanych zmian PKP Intercity "jeszcze w tym roku" udostępni "nową, łatwą w obsłudze aplikację mobilną".

- W planach mamy wprowadzenie nowego, bardziej elastycznego i intuicyjnego systemu sprzedaży biletów, a także uruchomienie programu lojalnościowego – obowiązującego we wszystkich pociągach i kanałach sprzedaży. Punktami za odbyte przejazdy podróżni zapłacą za kolejne podróże lub posiłki w Warsie albo wymienią na nagrody

uzupełnił.

Gontarz poruszył kwestię przekonania kierowców do ograniczenia korzystania z aut. Jego zdaniem "aby zmienić nastawienie kierowców do transportu zbiorowego, musi on być dostępny, szybki i konkurencyjnie cenowy do podróży samochodem". Zwrócił uwagę, że "dzięki zastosowaniu wielu ekologicznych rozwiązań", kolej "doskonale wpisuje się w koncepcję zrównoważonego rozwoju i jest zielonym transportem przyszłości".

- Jednym z kluczowych, a zarazem potrzebnych trendów jest wzrost świadomości ekologicznej oraz oczekiwań w tym zakresie - stwierdził. - Według naszego badania przeprowadzonego na wiosnę bieżącego roku ponad 77 proc. respondentów postrzega kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego - dodał. 

Źródło

Skomentuj artykuł: