W małych sklepach łączna wartość sprzedaży w marcu br. była o 8,8 proc. niższa niż w marcu 2020 r., a liczba transakcji spadła w tym czasie o 7,4 proc. - podała agencja CMR. Sprzedaż spirytusu, który przed rokiem był używany do dezynfekcji, w marcu spadła o 97 proc.
Jak poinformowała agencja, średnia wartość paragonu wyniosła w marcu br. 19,11 zł, czyli nieznacznie mniej niż rok wcześniej, kiedy klienci wydawali na zakupy średnio 19,44 zł.
Marzec jest dłuższy i zwykle znacznie cieplejszy niż luty, dlatego w tym miesiącu większość kategorii, szczególnie tych wrażliwych na pogodę, notuje duże wzrosty w ujęciu mdm. W marcu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych znacznie częściej kupowali m.in. napoje gazowane i wodę czystą (paragonów z tymi kategoriami było odpowiednio o 20 proc. i 22 proc. więcej niż w lutym), piwo (wzrost liczby transakcji o 10 proc.) czy lody - podano.
Według analityków CMR, zeszłoroczny marzec upłynął pod znakiem robienia zapasów na czas lockdownu, a potem radyklanej zmiany stylu życia i robienia zakupów. W pierwszych tygodniach pandemii sklepy małoformatowe stały się często głównym miejscem robienia zwykłych, dużych zakupów spożywczych, ponieważ były postrzegane jako bezpieczniejsze niż większe placówki.
"W miarę oswajania się z nową sytuacją, klienci wrócili do swoich wcześniejszych zwyczajów, dlatego w marcu 2021 r. zarówno liczba klientów, jak i obroty sklepów małoformatowych były znacznie niższe niż rok wcześniej"
Podali, że duże spadki w ujęciu rdr odnotowały produkty zbożowe, jak np. ryż i kasza (spadek wartości sprzedaży o około 60 proc.), a także inne produkty kupowane na zapas, jak olej (spadek wartości sprzedaży o 28 proc.), konserwy rybne, cukier czy papier toaletowy (spadek wartości sprzedaży o 50 proc.).
Jak zaznaczyli, znacznie mniej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych wydali na używany wówczas do dezynfekcji spirytus (spadek sprzedaży aż o 97 proc.), a także mydła w płynie (spadek o 76 proc.), żele i środki antybakteryjne czy gumowe rękawice.
Spadł również popyt na drożdże, które w pierwszych tygodniach pandemii były na liście najbardziej poszukiwanych produktów – w marcu 2021 r. wydatki na nie były o 70 proc. niższe niż przed rokiem - wynika z analizy.
CMR jest niezależną agencją badawczą, specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.