Podczas pandemii zaobserwowano znaczny wzrost ilości czasu spędzanego przed ekranem różnych urządzeń elektronicznych, w tym telewizorów. Według danych Omdia w 2020 r. sprzedaż telewizorów w skali globalnej nieznacznie wzrosła w stosunku do poprzedniego roku. Znaczny udział w tym wzroście mają telewizory wielkoformatowe.
Od czasu wprowadzenia na rynek pierwszego na świecie telewizora laserowego w 2014 r. spółka Hisense (SSE: 600060) pracuje na pozycję czołowego innowatora w dziedzinie technologii wyświetlaczy laserowych. W 2020 r. poziom sprzedaży telewizorów laserowych Hisense za granicą wzrósł aż o 325% (źródło danych: wewnętrzny raport Hisense). Potencjał tego rynku dostrzegli również globalni gracze na rynku telewizorów - Samsung i LG. Jako marka technologiczna Hisense uważa, że telewizja laserowa to najdoskonalsze rozwiązanie w dziedzinie wyświetlania obrazu.
Czym jest telewizor laserowy?
Telewizor laserowy pozwala na wyświetlanie wielkoformatowych obrazów w lepszej jakości dzięki zastosowaniu technologii wyświetlania laserowego, w tym projekcji laserowej - technologii łączącej laserowe źródło światła i projekcję pełnoklatkową.
Wśród zalet nowej technologii firma podkreśla, że jest ona „przyjazna dla oczu”. Obraz na ekranie jest odbijany, a nie bezpośrednio wyświetlany w kierunku oczu, dzięki czemu widzowie znajdują się poza strefą silnej emisji światła niebieskiego, unikając przemęczenia oczu.
Ludzkie oko jest w stanie rozpoznać ok. 1 mln kolorów. Najnowsze wyświetlacze laserowe TriChroma są w stanie odtworzyć 90% kolorów widzialnych dla ludzkiego oka, podczas gdy w przypadku telewizorów LED wartość ta wynosi tylko 60%. Telewizor laserowy to jedyne urządzenie z wyświetlaczem, które spełnia wymogi normy BT2020, będącej najwyższym standardem dotyczącym kolorów w telewizorach przyszłości.
Według Hisense, telewizory laserowe umożliwiają oglądanie wielkoformatowego ekranu z bliższej odległości (w przypadku 100-calowego telewizora laserowego jest to tylko 4 metry), sprawiając, że oglądane obrazy wydają się bardzo rzeczywiste. Jak zauważył jeden z klientów oceniających produkt, „nawet oglądając wiadomości, czuję się, jakbym znajdował się tam, gdzie reporterzy”.
Producent wskazuje na oszczędność energii i kosztów
Telewizory laserowe zużywają mniej energii, pozwalając na większe oszczędności kosztów niż telewizory LED tej samej wielkości (np. cena 100-calowego telewizora laserowego wynosi 25-50% ceny 100-calowego telewizora LED). Ponadto krótszy i stabilniejszy łańcuch dostaw sprawia, że koszt produkcji będzie malał wraz z jej rosnącą wielkością, skutkując bardziej konkurencyjnymi cenami.