Trzecie dalekomorskie nabrzeże dawnego DCT Gdańsk za 450 mln euro

Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk), operator największego terminalu kontenerowego na Bałtyku, uroczyście rozpoczął budowę trzeciego głębokowodnego terminalu T3. Po ukończeniu w II kwartale 2025 r. nowy terminal będzie miał ścianę nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m. 

Będzie to trzecie dalekomorskie nabrzeże Baltic Hub, które może obsługiwać największe kontenerowce na świecie. Nowy terminal zapewni również 36,5 ha dodatkowej powierzchni operacyjnej. Łącznie inwestycja jest warta 450 mln euro. 
Projekt T3, który zostanie otwarty dla operacji komercyjnych po zakończeniu pierwszej fazy w pierwszej połowie 2024 r., jest świadectwem ambicji Baltic Hub, aby zbudować największy hub kontenerowy obsługujący Europę Środkowo-Wschodnią i kraje bałtyckie i stać się jednym z największych hubów terminali kontenerowych w Europie.

Budowa projektu T3 będzie realizowana w dwóch etapach. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex i DEME wybuduje 36-hektarowy terminal obok Terminalu 1. Ten nowy obszar terminalu, który zostanie ukończony do pierwszej połowy 2024 r., zostanie w całości odzyskany z morza. Zwiększy to zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) do 4,5 mln TEU rocznie. 

W drugiej fazie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m. Ma się rozpocząć na początku 2023 r., a zakończyć w drugim kwartale 2025 r.

- Sam terminal T3 będzie miał powierzchnię ponad 360 000 m2, głębokość operacyjną 17 m i będzie pół automatyczny co jest nowością w Polsce i trendem obecnym w tej chwili na Świecie - mówi Cezary Łysenko, dyrektor Dywizji Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex SA.

Baltic Hub jest największym terminalem kontenerowym w Polsce. W tej chwili ma 1300 m nabrzeża, 14 żurawi Ship-to-Shore (STS) i roczną przepustowość 2,7 MTEU.

Ponadto stał się bramą transportową do Europy Środkowej i Wschodniej, z kierunkami śródlądowymi, takimi jak Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy. Jest to wynik ciągłych inwestycji na przestrzeni lat, które podniosły przepustowość kolei do 750 000 TEU w 2020 r.

Baltic Hub (BH) rozpoczął działalność w 2007 roku pod nazwą DCT Gdańsk i ma zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Całkowita długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na jednoczesną obsługę 4 statków. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców na świecie.  W 2021 roku terminal obsłużył ponad 2,09 mln TEU. BH jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund doradzanego przez IFM Investors (30%).

Źródło

Skomentuj artykuł: