Śmierć bliskiej osoby. Nie można zapomnieć o formalnościach

Śmierć bliskiej osoby wymaga uregulowania jej spraw konsumenckich - zwraca uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wskazuje, że ważne jest zakończenie umów m.in. z firmami telekomunikacyjnymi, dostawcami energii i zamknięcie kont bankowych. Przypomniał też o dziedziczeniu majątku.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zaznaczył, że śmierć bliskiej osoby wymaga uregulowania jej spraw konsumenckich; formalności po zmarłym obejmują m.in. zamknięcie kont bankowych, umów i zobowiązań finansowych.

UOKiK poinformował, że pierwszym krokiem jest zawsze uzyskanie aktu zgonu, który wystawia Urząd Stanu Cywilnego. Dokument jest niezbędny do załatwienia wielu spraw, np. ubiegania się o zasiłek pogrzebowy z ZUS czy urlop okolicznościowy od pracodawcy. Następnym krokiem może być zamknięcie kont bankowych zmarłego.

Urząd podkreślił, że bardzo ważne jest także zakończenie umów z firmami telekomunikacyjnymi, dostawcami energii oraz innymi usługodawcami

"W przypadku umów długoterminowych warto sprawdzić, jakie są zasady ich rozwiązania oraz czy istnieją jakiekolwiek zobowiązania finansowe do uregulowania" - radzi urząd. Przypomniał również o aspektach związanych z dziedziczeniem majątku. "W przypadku testamentu niezbędne będzie jego otwarcie oraz realizacja zawartych w nim instrukcji" - zaznaczył.

UOKiK zalecił również przygotowanie własnej koperty na tzw. wszelki wypadek. 

"Powinna ona zawierać wszystkie istotne informacje oraz dokumenty, które ułatwią załatwienie spraw po naszej śmierci. Można ją przekazać zaufanej osobie, komuś z rodziny, przyjacielowi, prawnikowi czy lekarzowi"

 - wskazał.

UOKiK poinformował, że zebrane informacje można znaleźć w publikacji "O czym pamiętać po stracie bliskiej osoby", znajdującej się na stronie Urzędu. 

Skomentuj artykuł: